–Vi håper grunneierne ikke setter en stopper for løpet vårt. Det er veldig synd hvis det skjer, sier Nina Grønvold som er leder i Sørkedalen Idrettsforening
Tirsdag kveld denne uken var det deltagerrekord i Sørkedalsløpet i Oslo. Nesten 1500 møtte opp i terrengløpet og dette gjør konkurransen til det største hverdagsarrangementet i Norge. Men nå kan det spøke for løpets fremtid. Traseen krysser tomtene til ni forskjellige grunneiere, og ikke alle er like fornøyd med økende deltagermasse.
– Vi ønsker en god dialog med grunneierne for å finne en løsning. Det er noen som mener at det nå er for stor belastning på naturen. Da ønsker vi å få vite hva vi kan gjøre for å skåne terrenget bedre. Men vi løper mest på stier og dessuten er gjenveksten utrolig, sier Grønvold.
Flere grunneiere
I og med at flere grunneiere er involvert var arrangøren ifjor i dialog med Carl Otto Løvenskiold om å omlegge traseen kun til hans grunn, på allerede oppmerkede stier og skiløyper. Dette var imidlertid ikke en løsning Løvenskiold ønsket. Han er eier av de største områdene i Nordmarka.
– Vi håper vi klarer å finne en løsning, men vi har ikke fått noe klart svar fra Løvenskiold om fremtiden. Det er frustrerende. Først fikk vi beskjed om at det var uaktuelt å legge traseen til hans grunn. Vi har sendt flere forslag til samarbeid som vi ikke har fått noe svar på. Vi ønsker jo ikke å legge ned hele løpet, alternativet kan være at vi må flytte det nærmere Fossum mot kommunal grunn, sier Grønvold.
Løpet utgjør en viktig inntektskilde for klubben.
Seniorrådgiver i Løvenskiold Vækerø As, Rolf Hatlinghus, sier konsernet ønsker å ha kontroll på hva arealet brukes til.
– Vi støtter lokale idrettslag som arrangerer enkle arrangementer, men vi er skeptiske til kommersielle massemønstringer, sier han til DN.
– Sørkedalsløpet har lenge vært et lokalt løp med 100–150 deltagere, men når dette plutselig er blitt markedsført over hele byen for å få flest mulig deltagere, er vi ikke lenger så begeistret. 1500 deltagere i traseen er noe helt annet, sier Hatlinghus som legger til at de ikke er ferdige med dialogen med arrangøren.
Jurist Marianne Reusch mener denne type problematikk alltid har et klart svar: Man må ha tillatelse fra grunneier for å tilrettelegge for større konkurranser.
– Store mosjonsarrangementer er prisgitt grunneierens goodwill. Dette er ikke en ny type konflikt. Birkebeineren har vært gjennom det samme.
Hun tror det blir flere og flere slike kollisjoner i fremtiden ettersom mosjonsidretten og arrangementstilveksten vokser.
– Hvis dette blir mer konfliktfylt kan det i arealplanleggingen legge føringer for hvilke aktiviteter man ønsker å prioritere.
– Hvor mye skade gjør egentlig 3000 føtter på terrenget?
– Det handler ikke så mye om skade på naturen, men mer den tilretteleggingen som kreves i forbindelse med arrangementene, sier hun.
Nekter sykkelritt
Løvenskiold tillater ikke sykkelritt på hans grunn i Nordmarka. Mange har prøvd, blant annet Nils Marius Otterstad i Team Xtra personell som var med å grunnlegge Norefjellsrennet for noen år tilbake.
– Vi prøvde å få til et Nordmarksritt som alle osloklubbene skulle stå bak. Både Skiforeningen og Oslo kommune var positive, men gang på gang stoppet det opp hos Løvenskiold. Jeg skjønner ikke hvorfor man må avgrense så utrolig, sier Otterstad.
Også redaktør i bladet Terrengsykkel Øyvind Aas skulle gjerne sett flere ritt i Nordmarka.
– Det er ergerlig at det ikke legges til rette for det, men dette er grunneiernes rett, sier Aas som selv er en av initiativtagerne til Terrengsykkelrittet som arrangeres i Østmarka der kommunen eier store deler av grunnen.
Løvenskiold støtter dog mosjonsritt uten tidtagning.
– Vi ønsker ikke legge til rette for ritt der formålet er å sykle fortest mulig av hensyn til andre brukergrupper. Vi vil heller legge til rette for det enkle friluftsliv enn konkurranser på tid og kommersielle arrangementer, sier Rolf Hatlinghus.
Marianne Reusch mener imidlertid at Løvenskiolds sykkelregler også bør ses på med mindre kritiske øyne.
– I områder der med mange små private grunneiere er det ofte langt mer problematisk å drive mosjonsaktiviteter og det er gjerne mer biltrafikk. Egentlig er mosjonistene i Oslo heldige, der grusveiene er lite trafikkert av bilister, og det blir kjørt skiløyper overalt, sier hun.
Les mer på DN.no idag:
Sjeføkonom advarer mot borgerlig pengebruk
Gi Solberg en sjanse
(Kommentar)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.