– Blir han en bedre skikjører med disse, spør Thomas Karlsen.
– Ja, svarer selgeren ved Torshov Sport.
– Da blir pappa glad, responderer Karslen som er på julehandel for å kjøpe ski til sin 14 år gamle sønn.
Twintipski med «rocker» står på handlelisten. Det er ski med motsatt spenn hvor det ikke er tuppene, men et punkt nærmere skiens midtparti som berører hverandre først om du holder skiene såle mot såle. For bare få år siden var rockerski forbeholdt de spesielt interesserte. Nå er nesten alle de 1500 skiparene Torshov Sport selger hvert år utstyrt med rocker.
Ny standard
– Vi er ferdig med innsving. Rocker er etablert som det riktige konseptet og er det som betyr mest for hvordan en ny ski oppleves. Folk som har holdt seg til gamle ski, ler seg i hjel når de får prøve rocker-ski for første gang, sier Erlend Dannatt i importfirmaet Tendenzer som selger Völkl-ski både med og uten rocker.
Fordelen med en rocker-ski er at den er enklere å svinge fordi en kortere del av sålen berører underlaget når skien ligger på snøen. Dermed tillater rockerkonstruksjonen deg å bruke mindre krefter for å få skien på skjær. En konsekvens av dette er at skiene trenger mindre innsving. Jo mer du kanter en rocker-ski, jo mer stabil blir skien fordi kontaktflaten mellom stålkant og snø blir lengre.
Mer skiglede
Dermed gjør teknologien det lettere å oppleve skiglede og mestringsfølelse under krevende forhold. Skiene takler skiftende underlag bedre og er lettere å manøvrere.
Den amerikanske skiproduksenten K2 liker teknologien så godt at de ikke lenger lager ski uten rocker.
– Ski med rocker er mer lett-svingte og lettere å lære på. Selv om skien bare har 70 prosent kontaktflate med bakken når den ligger rett på snøen, får den opp mot 100 prosent når du setter den på skjær. Dermed er det bare positive effekter av å ha en ski med rocker, sier Espen Sollien i K2 Norge.
Puddervennlig
Forskjellen blir ekstra merkbar i løssnø fordi rockerteknologien på pudderski ofte kombineres med såkalt taperteknologi. Det vil si at skiens bredeste punkt er trukket innover mot skiens midtparti for å reversere innsvingen ut mot skituppene. Dermed møter skiene mindre motstand og du kan lettere flyte oppå snøen. Skien får da stabiliteten til en lengre ski og lekenheten til en kortere ski.
– Moderne skikonstruksjon tillater en helt ny type skikjøring. Du justerer farten lettere og kan på kortere tid justere linjen du kjører. Skiene er mer lettkjørte uten at det går på bekostning av stabiliteten, sier Espen Sollien.
Les flere saker på DN Aktiv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.