- Det er absolutt plass til et high end-konsept som Artesia i treningsmarkedet, men det er nok ikke plass til så mange Artesia-er, sier Ketil H. Stenmarck til DN.no.
De siste ti årene har han drevet det eksklusive spa- og treningssenteret på Majorstuen i Oslo, med en underavdeling på Grand Hotel.
Et medlemskap her koster 35.000 kroner, i tillegg må medlemmene ut med 1200 kroner i måneden eller 13.000 i året. Da får man til gjengjeld tilgang til både treningssenter, basseng og andre velværefasiliteter. Du trenger heller ikke å ta med deg sjampo eller håndklær, og om ønskelig vasker Artesia treningstøyet ditt til neste gang.
Men til tross for høy pris og at medlemstaket på 700 medlemmer er nådd, tok det lang tid før Artesia begynte å tjene penger.
- Først i år går vi solid i pluss for første gang siden oppstarten. Vi har hatt store investeringer de siste årene, og det var tungt å bygge opp virksomheten på Grand Hotel - ikke minst siden vi startet i minus og overtok etter noen som gikk konkurs. Sånt sliter på bunnlinjen, sier Stenmarck.
Tro mot konseptet
Etter noen tøffe år går Artesia endelig godt - også totalt sett. Stenmarck har imidlertid aldri følt seg fristet til å høyne medlemstaket. De siste årene har noen måttet slutte for at andre kan begynne å trene der. Slutter man, kan man selge medlemskapet som er "inngangsbilletten" til senteret.
- Vi er i øverste del av markedet og er tro mot konseptet vårt. Et rush av nye medlemmer er ikke interessant for oss. Flere enn før er villige til å betale mer for å ta vare på egen helse, og vi er opptatt av å tilby kundene våre effektiv trening som gir gode resultater. Her slipper man å stå i kø foran apparatene, det skal være et rolig og behagelig sted med god plass og fagfolk som virkelig kan jobben sin, forteller Stenmarck.
Mangfold beriker, mener han. I likhet med kundemassen på andre treningssentre, er også kundene på Artesia en variert gruppe.
- Hele 200-300 medlemmer har vært her i mange, mange år. Vi har folk fra 18 til 84 år og en gjennomsnittsalder på cirka 35 år, fra alle yrkesgrupper. Men flertallet har en fleksibel hverdag som gjør at de kan trene når som helst, vi har blant annet mange kunstnere, artister og ansatte fra helsevesenet på kundelisten vår, sier Ketil H. Stenmarck.
Antall passive medlemmer er få, mange trener minst tre ganger i uken - og så mange som 4 av 10 medlemmer bruker PT.
- Artesiatrenerne våre, som vi kaller dem, er meget godt skolerte. Folk er kresne og forventer det beste, og det skal de få hos oss. Det er en naturlig del av high end-konseptet, understreker Ketil H. Stenmarck.
Luksussenter satser på å utvide
Også Studio Jobbsprek på Aker Brygge merker at potensialet for high end-segmentet innen trening i høyeste grad er til stede:
- For oss har det gått langt over forventningene. I år ligger Studio Jobbsprek an til å nå en omsetning på 5,5 millioner kroner, hvorav cirka to millioner er knyttet til medlemskap, sier innehaver og personlig trener Pål Hauge til DN.no.
Her betaler kundene 8800 kroner i månedsavgift for en "all inclusive"-pakke. For disse pengene får medlemmet en gratis konsultasjonstime, treningstester, blant annet måling av maksimalt oksygenopptak, to PT-timer ukentlig, to sett gratis sko og treningstøy - som blir vasket fra gang til gang, og i tillegg kan man få seg en matbit før eller etter trening.
- Per i dag har vi dekket cirka halvparten av potensialet på belegg på medlemskap, men PT-ene våre er 100 prosent booket. Skal vi utvide ytterligere, må vi få inn flere ansatte, sier Pål Hauge.
Han sier Studio Jobbsprek er i sunn vekst, noe som er helt nødvendig for å gi kundene en maksimal opplevelse.
Og fremtidsplanene er klare:
- Det er absolutt en fremtid for et slikt segment. Alt overskuddet vårt pløyes inn i videre satsing og om ett år tror jeg vi sitter i større lokaler med et større konsept av samme type, sier Hauge. Han opplyser at "all inclusive" er ett av tre bein Studio Jobbsprek står på. I tillegg til high end-konseptet med medlemskap, tilbyr de bedriftstrening og selger klippekort til personlig trening i studioet.
Les de andre sakene i DN.no´s luksusserie her:
<b>Luksusboom i Norge: Nå får Oslo sitt &quot;fashion district&quot;</b>
- De vil støvsuge verden for luksusvarer
Denne byen er Norges neste luksus-by
- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske
Unngå å gå på en luksussmell
Les også: - Luksus er et skjellsord i Norge
<b>Betaler 100.000 kr for luksus-trening</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.