Fortellingen om Merida er gründerhistorien om familien Steen-Olsen som dro på jakt etter sykler å importere til Norge i 1986. Valget falt på den taiwanske sykkelprodusenten Merida, som produserte sykler for flere anerkjente amerikanske sykkelmerker.
Begynte i 1987
I 1987 ble den første sykkelen med merkenavnet Merida eksportert fra fabrikken i Taiwan til Norge der Stians Sport as startet merket som første importør i verden.
Stians Sport as har vært en joint venture med Merida siden 1995. Merida Industry CO Ltd eier 34 prosent av selskapet, mens 66 prosent er kontrollert av familien Steen-Olsen gjennom holdingselskapet Marsti Holding. Første kvartal i år har Stians Sport as satt en historisk salgsrekord.
- Vi har levert 17,5 prosent flere sykler enn på samme tid ifjor, og dette er «all time high», sier daglig leder Stian Steen-Olsen (38).
- Vi ligger i første kvartal an til drøye ti millioner kroner foran budsjett og har allerede distribuert ut cirka 33.000 sykler i Norge og 6500 i Sverige. Vi er ganske stolte av å være verdens største på Merida i et lite land som Norge, sier Steen-Olsen.
Selskapet omsatte ifjor for 140,4 millioner kroner. Budsjettet i år er på 151 millioner.
Kjendiser på laget
Steen-Olsen hevder den gode starten på 2011 skyldes at Merida er blitt en godt innarbeidet merkevare.
- Vi tar nå frem modeller som vi holdt tilbake under tiden der vi også importerte Specialized. Vi har et meget godt innsalg der de norske og svenske sykkelbutikkene har likt produktene vi har designet.
Merida består av tre avdelinger der alle er i vekst - Merida Fitness, Merida sykler og sykkeldeler.
I tillegg regner det svenske datterselskapet Merida Sverige AB med å doble omsetningen i løpet av 2011 til cirka 40. millioner svenske kroner.
Les også: Drar inn millioner på treningsbølgen
Steen-Olsen forklarer suksessen med dyktige medarbeidere med god sykkelkompetanse, i tillegg til at Merida har gjort en vridning fra en produksjonsorientert enhet til å bli mer merkevareprodusent.
Stian Sport as hadde agenturet på Specialized sykler i tiden 2001-2008.
Firmaet har i det siste spisset satsingen på Meridas toppmodeller.
- Vi har også fått profilerte samarbeidspartnere, deriblant flere ganger verdensmester i terrengsykling, Gunn Rita Dahle, og det norske profflaget Team Joker-Merida. Vi er også hovedsponsoren til Birkebeinerrittet, Grenserittet og Tour of Norway for Kids.
Sykkelmania i Norge
Nå er målet å gjenskape den norske sykkelboomen til søta bror.
- I Norge bruker man sykkel som sport. I Sverige mer som transport. Utfordringen ligger i å skreddersy sykler for det svenske markedet, samt få dem mer interesserte i sportssykler. Vi «misjonerer» budskapet om terrengsykkelen i Sverige, sier Steen-Olsen.
Ikke i noen land blir det solgt flere sykler per capita enn i Norge. Ifjor ble det ifølge Sportsbransjen solgt 400.000 sykler her til lands, og 508.000 i Sverige (ifølge bransjeorganisasjonen FOG) - der innbyggertallet nesten er det dobbelte. Steen-Olsen hevder norske forbrukere ser verdien i å ha flere typer sykler.
- Det blir litt som med ski. En kan ikke kjøre slalåm med langrennsski og motsatt. Og i tillegg har man fjellski, snøbrett og så videre. Samme ser vi i sykkelbransjen - mange kjøper seg flere sykler til forskjellig typer bruk.
Les flere treningssaker på DN Aktiv
Tar oppgjør med pyse-bilister
- Farlig å sykle i norske byer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.