Norefjell: En lang rekke nye og oppdaterte suver flommer over landet. Det burde finnes noe for enhver der ute, det gjelder bare å finne seg selv og hva som passer din personlighet.
Konseptet kompaktsuv burde vært en uønsket bastard i bilverdenen. Kjøreegenskapene ofres for høy sittestilling og bakkekl#229, og erstattes av duving og krenging. Wannabe-terrengbiler som er store utenpå og knusslete inni har preget klassen. Grunnprinsippet er det samme, men heldigvis gjelder evolusjonen også blant disse bilene.
DN.no tok de rykende ferske generasjonene av Ford Kuga, Subaru Forester og Toyota Rav4 med oss til fjells for å se hvilken som var best.
Se store bilder av bilene på DN Play.
Mye er likt, men tilnærmingen til suvbegrepet er ulik. Slikt gir uenighet i testpanelet. Skal man satse på det jålete og sporty, det trauste og trygge, eller en slags komfortabel gylden middelvei? Det er spørsmålet.
Se video av bilene innvendig ved å klikke på bildet under:
Subaru følger det tradisjonelle terrengbil-sporet med høy bakkekl#229 og et permanent firehjulsdriftsystem. Det litt mer firkantede Land Rover-designet stammer også fra en tid da det var lov å kjøre i skogen, og det var viktig å se bilens endepunkter, slik at de beholdt sin kantete form.
Det trauste følges opp innvendig av forseter med litt mangel på støtte sideveis, men et rent og minimalistisk interiør der man ikke har kostet på seg ekstravaganza som DAB-radio og andre høyteknologiske unødvendigheter som velfungerende navigasjon eller jåleri som filskifteassistent som de to andre har.
Toyota og Ford følger en mer moderne oppskrift med mindre vinduer og avrundede former litt mer i coupé-gata. Det gir mer moderne eleganse og dårligere over- og utsikt. De fire hjulene settes i drift når den trengs og man kan kun kjøre over 19 centimeter dyp snø. At disse to også finnes i forhjulsdrevne varianter sier også litt om de forskjellige kundegruppene.
Se store bilder av bagasjerommene på DN Play.
Plassmessig kommer alle tre heldigere ut enn i tidligere utgaver, noe som ikke nødvendigvis sier så mye. Den gamle oppskriften med et prangende og plasskrevende ytre kombinert med små bagasjerom og dårlig plass innvendig, er heldigvis forlatt. Kompaktsuvene har etterhvert blitt enda mer aktuelle alternativer til tradisjonell stasjonsvogner.
Det skiller kun syv centimeter i lengden mellom disse bilene. Kuga er kortest og Forester er lengst. Bagasjeromsstørrelsen avviker noe på papiret, men i praksis virker det ganske likt. I alle disse tre får en familie nå med seg det man trenger på tur, likevel vil nok mange belemre sine biler med en stygg takboks. Forden er noen hakk trangere enn de to andre, og tilhører i så måte fremdeles kategorien som innvendig ikke holder det utseendet lover.
Motorstandarden i denne klassen er diesel og i underkant av 150 hestekrefter, noe alle disse har. Det passer godt til denne biltypen, med masse dreiemoment fra lavt ned på turtallsskalaen.
Kuga er halvannet sekund tregere på sprinten enn Toyotaen, men så er den da også av en eller annen grunn den tyngste av de tre konkurrentene. Matchvekten på alle tre ligger omkring 1600 kilo. Kanskje burde alle sammen sette seg i badstua og sultefores litt slik bestselgeren Mazda CX-5 som veier 100 kilo mindre enn disse tre.
Forden imponerer mer på drivstofforbruket, der den tross sitt automatgir, litt overraskende er den gjerrigste på vår testtur. De tre bilene forbrukte omtrent det samme, men Forden var nærmest sitt oppgitte forbruk med et forbruk på 0,64 liter på mila. Toyota og Subaru forbrukte henholdsvis 0,67 og 0,68 liter på mila.
På veien er de overraskende like å kjøre. Subaruens høyere bakkekl#229 utlignes av det lavere tyngdepunktet boksermotoren gir. Og selv om Foresters permanente firehjulsdrift gir en psykologisk trygghet på glatt vei, er systemene til de to andre så kjappe til å fordele kreftene at du ikke vil oppleve problemer ved vanlig kjøring på norske vinterveier. Toyotaen kan du til og med tvinge til å dra på alle fire hjul ved å trykke inn en knapp.
Med andre ord har disse bilene en rekke likheter. Skal de skilles fra hverandre må man ta hensyn til utstråling og image.
Testpanelets eneste kvinne fikk sin favoritt i Toyota Rav4, mens redaksjonens urbane ungkar heller mot Ford Kuga. For testpanelets eldste deltaker og småbarnsfar ville valget falt på Subaru Forester.
Klikk på bildet under for å se video av vår suvtest:
Den urbane typen uten de helt store plassbehov, men med en dose forfengelighet på grensen til jåleri og knappefetisj velger Ford Kuga. Eldre og trauste landsens folk uten vilje til eksperimentering faller for Subaru, mens de mest fornuftige og konfliktskye velger familiebilen Rav4.
Forester gir seg ikke ut for å være noe mer enn den er. Den er rett frem ærlig og upretensiøs.
Kuga er litt mer jålete, og for de med litt sportslig anlegg, uten det største plassbehovet.
Toyotaen er den bilen som er jevnest. Rav4 blir den gyldne middelvei blant disse tre bilene, og kanskje det beste kjøpet alt i alt. De to andre appellerer kanskje litt mer til følelsene enn hva som teller med i vår tipunktssjekk, og beholder antakeligvis sine trofaste fans.
Se store bilder av interiøret i bilene på DN Play.
Les også: Dette er den beste folkesuven
Les test av den nye Range Rover: Range Roverens år
Les også: Her er de beste nybilkjøpene
De nye kompaktsuvene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.