Rederen Ole T. Bjørnevik fra Åfjord kommune på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag har trolig tjent over 40 millioner kroner på å kjempe mot oljeutslippene i Mexicogulfen, skriver Dagens Næringsliv lørdag.
Fem norske rederier er engasjert i arbeidet med å begrense oljekatastrofen.
- Et fryktelig skue
Det norske konstruksjonsfartøyet «Boa Sub C» var på vei for å gjøre en installasjonsjobb for oljeselskapet BP i Mexicogulfen da fartøyet 20. april fikk melding om at boreriggen «Deepwater Horizon» hadde alvorlige problemer. Kapteinen avbrøt oppdraget, endret kurs og ble møtt av en rigg som var inntyllet i et flammehav.
- Vi var et av de første skipene som kom til riggen. Det var et fryktelig skue som møtte mannskapet. Riggen sto i full brann, sier han til Dagens Næringsliv.
Les også: - Kan oljemyggene takle en slik ulykke?
- Siden har vi vært der, forteller skipsrederen som eier og driver Boa-gruppen, fra sitt kontor på pir 2 i Trondheim.
Boa har tre båter som stort sett opererer i Mexicogulfen. I tillegg til «Boa Sub C» har også «Boa Deep C» hatt en sentral rolle. De to skipene har også delvis ledet redningsarbeidet etter oljekatastrofen.
- Akkurat nå er det «Boa Deep C» som er på plass ved riggen. Vi har vært der hele tiden, og blir så lenge BP som har leid oss inn, vil ha oss der. Vi har ingen tidshorisont på oppdraget, forteller Bjørnevik.
Klager ikke
Rederen vil ikke si noe om hva rederiet tjener på jobben de nå gjør for BP, men etter det DN erfarer opererer både «Boa Sub C» og «Boa Deep C» dagrater på rundt en million kroner. Boasystemet har derfor trolig tjent over 40 millioner kroner på oljekatastrofen i Mexicogulfen, så langt.
- Jeg ønsker ikke å kommentere de summene de operer med, men vi klager ikke. Pris var ikke noe tema da BP leide oss inn, forteller Bjørnevik.
I tillegg til Boa-skipene deltar også flere andre norske skip i operasjonen i Mexicogulfen. Eidesvik Offshore, Island Offshore, Dof og Rem Offshore er alle på plass rundt ulykkesstedet.
Les også i dag: Troms Ap snur i synet på boring i Lofoten og Oljen har nådd de hvite strendene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.