Det John Fredriksen-dominerte tankrederiet Frontline har den siste uken vært i godt driv i et meget svakt tankmarked. Rateoppgang og skipssalg bidrar, men ratene er likevel på et så lavt nivå at kassen tømmes gradvis.

Frontline trenger å få betalt minst 31.000 dollar per dag for sine supertankere og rundt 21.000 dollar per dag for sine suezmax-båter for å gå i pluss. Markedet er ikke i nærheten av disse nivåene og preges av massiv overkapasitet. Om man er heldig vil ratene være på 10.000 til 12.000 dollar per dag for henholdsvis suezmax og VLCC-båtene i tredje kvartal, anslår meglerhuset Fondsfinans.

Venter emisjon
Analytiker Yngve Sandanger tror dette kan presse frem en restrukturering av rederiet i fjerde kvartal eller senest i første kvartal neste år. Han mener Frontline trenger et betydelig beløp i friske penger. Rederiet avviste senest i månedsskiftet august/september å ha et emisjonsbehov.

- At det det trengs et betydelig beløp er det ingen tvil om, sier Sandanger til DN.no.

- Det er helt klart at de går relativt hurtig tom for cash, og at det kommer en emisjon. Det virker også fornuftig, men hva følgene blir er vanskelig å si og det er det vel ingen som vet. Men at det kommer er klart, for nå taper de penger hver eneste dag, sier han.

Store svingninger
Dagratene for supertankere (VLCC) svinger mye og ligger i dag på rundt 18.000 dollar. Ratene har de siste årene svingt mellom null og 250.000 dollar.

Fondsfinans tror Frontline vil tape rundt 80 millioner dollar i tredje kvartal som følge av de lave ratene, men er ikke bekymret.

- Jeg er ikke bekymret for Frontline. Når det gjelder å drive tankbåter så er de best i klassen, og har man tro på tankmarkedet så er det helt klart gunstig å eie Frontline. Men at markedet skal videre nedover og at selskapet kommer til å eksistere er jeg rimelig sikker på. I hvilken form det kommer til å eksistere, og at man kan komme til å se flere «pools», at flere selskaper går sammen for å kontrollere prisen, det kan godt være, sier Sandanger.

Aksjen har steget over 20 prosent den siste uken på rateoppgang og skipssalg. Så langt i år har rederiet inngått avtaler om å kvitte seg med tretten fartøyer, ifølge Dagens Næringsliv.

Fondsfinans har en salgsanbefaling på Frontline, og har redusert kursmålet til 15 fra 25 kroner. Aksjen FRO er ned 3,45 prosent til 32,50 kroner etter å ha vært opp over tre prosent onsdag.

Bedre stilt
Sandanger peker på at den siste tidens rateoppgang er langt unna nivåene som trengs, og frykter at de vil snu til det verre ganske snart. Hovedproblemet er fortsatt at det er altfor mange skip både i og på vei ut i markedet, ifølge ham. På den annen side er Frontline med John Fredriksen i ryggen bedre stilt til å takle et langvarig svekket markedet enn andre.

- Det er ikke noe tvil at med sterke eiere som Fredriksen står Frontline bedre til enn andre tankrederier. Samtidig har han gitt sterke signaler om at han vil være i tank, men neppe for enhver pris, sier Sandanger.

Kjøper egne aksjer fremfor stål
Fredriksen har lenge varslet det at tankmarkedet står foran mørke år. Han har også tidligere antydet å ville kjøpe om ting bare ble bilig nok. Analytikeren tror skipsrederen heller vil øke eksponeringen ved at Frontline kjøper egne aksjer, og viser til at det Fredriksen-kontrollerte bulkrederiet Golden Ocean har gjort det samme.

- Det er en billig måte å kjøpe stål på kontra det å kjøpe en ny båt. Da kan man få båtene indirekte til halve prisen av en ny, og det er fornuftig, sier han.

Selger eldre skip
Frontline sitter imidlertid ikke stille og ser på utviklingen. Onsdag meldte rederiet om salg av den atten år gamle suezmax-tankeren «Front Delta». Salget gir et tap på 18,5 millioner dollar, som tilsvarer rundt 106 millioner kroner. Inkludert dette salget har rederiet tapt 75 millioner dollar, eller drøyt 430 millioner kroner, på sine tre siste skipssalg.

Fondsfinans-analytikeren er overbevist om at skipssprisene vil svekke seg ytterligere neste år, blant annet drevet av rederier som er tvunget til å selge. Han mener derfor Frontline gjør klokt i kvitte seg med eldre skip.

- Når man ser på de båtene som er solgt, så er dette gammel tonnasje og skrapningskandidater. Da er det greit å kvitte seg med båtene når stålprisene er såpass høye, sier han.

Kinesisk bråttsjø
Samtidig bærer kinesiske myndigheter ved til bålet. Det statskontrollerte rederiet Cosco har et mål om 80 nye supertankere over de neste fire årene, og det er lite trolig de vil kjøpe brukt. Ut i fra et politisk motivert ønske om å beskytte og hjelpe kinesiske verft, kan kapasiteten bli bygget som vil ytterligere tynget et allerede sterkt svekket marked.

- Kommer det tjue båter i året så kommer det nok til å ta andeler fra andre redere, så at dette er bekymringsverdig, det er det absolutt, sier Sandanger.

Les også:

Fredriksen: - Tank? Det har jeg ikke stor tro på (01.09.2009)

Trøim: - Det blir tungt (24.05.2011)

Fredriksen: - Tiden får vise hvem som overtar

Egenkapitalen er borte
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.