Det var en gang da distriktshotellene var blant de mest lønnsomme i landet. Kurs og konferansegjester reiste gladelig tre-fire timer fra byen.
Det var også tilfellet for Petter A. Stordalen som relativt fersk storeier i Choice-kjeden (nå NordicChoice) på slutten av 1990-tallet. Da var Quality Hotel Hafjell i Øyer nord for Lillehammer kjedens mest lønnsomme hotell med en årlig omsetning på over 60 millioner kroner og et overskudd før skatt på fem-seks millioner.
De siste fire årene har Hafjellhotellet i gjennomsnitt omsatt for drøyt 40 millioner i året – og gått med et samlet underskudd før skatt på 34,6 millioner kroner.
Megatrend
Regnestykket er egentlig ganske enkelt, mener han.
– La oss si at du bruker syv timer på å reise tur-retur Geilo med bil eller tog. Og at dere er 200 som skal på konferanse. Det blir 1.400 timer ren reisetid. Og hva koster en ingeniør eller for den saks skyld en journalist per time? 1.000 kroner? Det blir 1,4 millioner kroner bare i tapt arbeidsfortjeneste. Det er dette økonomisjefene rundt omkring i bedriftene har sett. Kravet til effektivitet er et helt annet enn for 10–15 år siden.
– Dersom Geilo skal få rett i at det er mulig å revitalisere stedet som kurs/konferansedestinasjon må de samme økonomisjefene ombestemme seg og mene at det er fornuftig å reise i flere timer forbi de langt mer moderne konferanseanleggene i byene og ved flyplassene til gamle anlegg i fjellet. Det vil bare ikke skje. Det er ikke så mange spådommer jeg er helt trygg på, men denne er jeg skråsikker på. Det er ikke jeg som sier dette. Det er kundene. Og jeg ser ingen tegn til at ikke denne megatrenden bare vil forsterke seg de neste 10–20 årene, sier Stordalen.
Selv har han og hans samarbeidspartnere de senere årene investert mange milliarder kroner i nye kurs- og konferansehoteller. Med svært få unntak ligger de enten midt i storbyene eller ved flyplassene. Og enkelte av dem omsetter alene for mer enn alle hotellene på Geilo tilsammen.
– Alt handler om hvor kundene vil være. Der bygger vi, sier han.
– Det er et valg dagens hotelleierne på Geilo ikke har. De må – for å bruke et av dine egne sitater – selge de jordbærene de har i kurvene sine?
– Ja, men deres problem er at ingen vil kjøpe de jordbærene, mener Stordalen.
Legge ned?
Det norske kurs/konferansemarkedet ligger ganske stabilt på vel 2,5 millioner hotellovernattinger i året.
Byggingen av stadig flere store konferanseanlegg i byene og ved flyplassene stjeler nødvendigvis en stadig større andel av denne kaken.
Statistikken fra SSB viser klart at det er distriktene som er taperne. Og regnskapene for de fem sentrale Geilo-hotellene Dr. Holms, Bardøla, Vestlia, Highland og Ustedalen viser en samlet omsetning ifjor på 215 millioner kroner.
Det er omtrent like mye som Stordalens nye Clarionhotell på Brattøra i Trondheim omsetter for alene.
De fem Geilo-hotellene gikk ut av fjoråret med et samlet underskudd før skatt på en snau million.
– Hva ville du gjort om du eide et hotell på Geilo?
– Jeg ville bygd det om til leiligheter. Faktum er at hotelleierne der kjemper mot tidevannet. Jeg ser dessverre ingen tegn til at de har noen lysende fremtid, sier Petter A. Stordalen.
Les også:
Kjøpte privatfly like før masseoppsigelser
Apple-byks på Wall Street
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.