Igår ble det kjent at det indonesiske rederiet BLT at det sliter med å betjene gjelden. DNB er blant selskapets långivere.

Meglerhuset Enskilda tror BLT ikke er noen ensom svale blant DNBs shippingengasjementer, og advarer om at store deler av bankens tap på utlån vil befinne seg i shippingporteføljen, skriver Dagens Næringsliv.

Analytiker Christoffer Adams anslår at tapene i den norske storbanken vil stige til 3,8 milliarder i 2012.

- Shipping er en viktig driver. Vi er mest bekymret for tank og bulk, sier han til avisen.  

Bankanlytiker Matti Ahokas hos Handelbanken Capital Markets mener også tapsutsiktene stiger fremover.

- Sannsynligvis. Ikke så mye på grunn av BLT, men Nordea la frem større shippingtap enn forventet.

Selv om bankene normalt har pant i skipene og på den måten kommer først til bordet når konkursboet skal gjøres opp, finnes det andre skjær i sjøen. Skipsverdiene har falt såpass dramatisk at tapene likevel blir betydelige.

Ugrei spiral
- Vi tror bankene vil skyve potensielle tap foran seg så lenge som mulig. Banker som rapporterer store tap vil måtte betale mer for sin egen finansiering. Med dyrere finansiering vil lønnsomheten til banken falle, noe som igjen vil føre til dyrere funding, forklarer Enskildas Adams.

Ahokas hos Handelsbanken mener likevel det viktig å minne om at shipping utgjøre en relativt liten del av de norske bankenes utlån.

- Det er litt irriterende at shipping får så mye oppmerksomhet, 94 prosent av porteføljen er noe annet, minner han om.

-(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.