Økt kronekurs har på to år gjort en ferie i Norge 15 prosent dyrere for utlendinger. Turistnæringen frykter ringvirkninger av gjeldskrisen i EU og styrket norsk valuta.
Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge påpeker at reiselivsnæringen er svært følsom for valutasvingninger og at valutautviklingen er bekymringsverdig, skriver Adresseavisen.
– I sommer er det en nedgang blant britiske turister. Storbritannia har innført tøffe økonomiske tiltak og blant annet kuttet kraftig i offentlige utgifter. Det fører igjen til økt arbeidsledighet, sier han.
Reiselivsdirektøren sier det foreløpig ikke er noen nedgang i turister fra eurolandene, men påpeker at det vanligvis ikke kommer så mange turister til Norge fra landene som foreløpig er hardest rammet.
Feriene med for eksempel Hurtigruten bestilles også såpass lang tid i forveien at vårens gjeldsproblemer ikke har gitt så stort utslag i sommer. Men bransjen frykter utviklingen dersom krisen skulle ramme flere land og skape mer usikkerhet i de resterende landene.
– Det er absolutt en fare at vi ikke bare mister utenlandske turister, men at også flere nordmenn velger å feriere andre steder enn i Norge dersom utviklingen fortsetter, sier Tuftin, som understreker at situasjonen ikke er kritisk, men at de har en utfordring på markedsføringssiden for å hindre nedgang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.