- Et sammenslått TV 2 og C More vil bli helt dominerende i betal-tv-markedet, og hvis de får anledning til å skape et monopol på Premier League og Tippeligaen, får de en forhandlingsmakt som i realiteten setter markedsmekanismene ut av spill. Det vil både forbrukerne og rettighetshaverne tape på, sier Harald Strømme, sjef i Discovery og TVNorge.
Les også: TV 2 kjøper C More
Allerede før oppkjøpet var et faktum ba Strømme Konkurransetilsynet og konkurransedirektør Christine B. Meyer om å stanse et oppkjøp av C More fra TV 2s side.
Les saken her: TVNorge-sjef Harald Strømme går til angrep på TV 2
Nå gjentar Strømme sin innstendige oppfordring.
- Det er viktig å opprettholde en fri og velfungerende konkurranse om sportsrettighetene i det norske markedet. Vi er opptatt av at denne saken behandles grundig og har derfor allerede hatt et møte med tilsynet der vi har uttrykt våre bekymringer, og bedt dem stanse transaksjonen. Som vi har sagt tidligere vil ikke vi delta i en budkamp om Tippeligaen hvis vår rolle reduseres til å delta i en budkrig vi ikke kan vinne, for å drive prisene opp. Med et så mektig TV 2, og med deres vilje til å bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk å vinne frem. Da står norsk fotball igjen med én budgiver, sier Strømme.
Christine B. Meyer bekreftet overfor DN mandag morgen at hun og Konkurransetilsynet nå vil undersøke om kjøpet av C Mores norske virksomhet skaper konkurranseproblemer.
Var interessert
Harald Strømme er sjef for Discovery i Norge, et selskap som blant annet eier tv-kanalene TVNorge, Max og FEM. Ifjor sikret det amerikanske morselskapet seg dessuten 51 prosent og kontroll over Eurosport.
Det hører med til historien at Harald Strømme og Discovery, etter det DN forstår, var med i kampen om å få kjøpe C More til tett oppunder jul i 2014.
Da valgte C Mores eier Bonnier å gå videre med eksklusive forhandlinger med TVNorges argeste konkurrent, TV 2.
Les også:
Vil sjekke om C More-kjøpet skaper konkurranseproblemer
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les videre:
Hevder de vet mer om kjøpevanene dine enn Google og Facebook
Krever månedslønn for ett blogginnlegg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.