TV 2 kjøper betal-tv-selskapet C Mores norske virksomhet.

C More har blant annet rettighetene til Tippeligaen fra og med 2015 og ut 2016.  C More har også hovedrettigheten til La Liga.

Overtakelsen må godkjennes av Konkurransetilsynet.

– Flere har antydet at det kan oppstå problemer her, og da må vi se om det er behov for at vi griper inn, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.

LES OGSÅ: Vil sjekke om C More-kjøpet skaper konkurranseproblemer

– Inntil godkjennelse foreligger, vil TV 2 og C More opprettholde sine uavhengige salg av film- og sportsprodukter som tidligere, skriver TV 2 i en pressemelding.

Gullbelagte fotballrettigheter

Fra før av har TV 2 rettigheten til Premier League. Dermed blir TV 2 en fotballgigant de neste årene.

C More bladde opp 1,1 milliarder kroner for rettighetene til Tippeligaen mellom 2013 og 2016.

– Vi er glad for at TV 2 igjen får muligheten til å tilby det norske folk alle kampene i Tippeligaen.  Ved at alle kampene samles hos TV 2 kan vi utvikle samarbeidet og produktet videre og gi alle tilhengerne som følger fotballen og som ser frem til Tippeligastarten i april et enda bedre samlet tilbud, sier TV 2-sjef Olav Sandnes i en pressemelding.

TVNorge imot salg

TVNorge-sjef Harald Strømme advarte i januar på det sterkeste mot å la TV 2 kjøpe betal-tv-kjempen C More.

– Dersom TV 2 får tillatelse til å kjøpe C More, vil det bli totalt dominerende i betal-tv-markedet og samtidig kontrollere de to suverent viktigste sports­rettighetene i Norge – både Premier ­League og Tippeligaen, sa Harald Strømme til DN.

Strømme, som er sjef for TVNorge og de øvrige SBS Discovery-kanalene i Norge, varslet at kanalen nå vil melde seg ut av fremtidige budkamper om tippeligaen.

– Vi vil ikke delta i en budkamp om Tippeligaen hvis vår rolle skal være et rent skuespill for å drive opp prisene. Med et så mektig TV 2, og med deres vilje til å bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk å vinne frem. Det vil ta lang tid og koste flere hundre millioner å bygge opp en tilsvarende kundemasse, derfor vil vi ikke kunne konkurrere på pris. Norsk fotball er neppe tjent med at det bare finnes én reell budgiver i det norske markedet, sier Strømme.

Mandag gjentok Strømme protestene, og ba igjen Konkurransetilsynet om å gripe inn og stanse transaksjonen.

Les saken her: Ber Konkurransetilsynet stanse TV 2s Tippeliga-handel

Taper stort

Etter det DN forstår, taper C More 100–200 millioner kroner av en årlig betal-tv-omsetning på rundt 700 millioner kroner i Norge.

Den norske delen av virksomheten er tungt lastet med kostbare rettigheter som ikke genererer nok inntekter.

Når Bonnier ønsker å kvitte seg med dette, handler det derfor om hvor mye av de fremtidige underskuddene i C More Norge Bonnier er villig til å dekke.

Mer bærekraftig

– Samarbeidet mellom C More og TV 2 i Norge vil skape bedre forutsetninger for en bærekraftig løsning i et konkurranseutsatt medie- og tv-marked i stor forandring. Et marked som ikke lenger bare er nasjonalt eller nordisk, men stadig mer globalt. Avtalen og samarbeidet fører til at det nå blir enklere for norske forbrukere å oppdage C Mores sterke premium betal-tv-produkt, sier administrerende direktør Manfred Aronsson i nordiske C More Entertainment AB i en pressemelding.

Fotballforbundet: – Ikke snakket med TV 2

–   Vi har ikke snakket med TV 2 om dette ennå. Vi er kjent med at det har pågått en prosess, men kjenner ikke detaljene i denne. Jeg forventer at vi vil snakke med TV 2 om ikke lang tid, sier Knut Kristvang, daglig leder i Fotball media.

Fotball Media er selskapet som forvalter og selger rettighetene til norsk fotball på vegne av Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball.

I 2012 solgte Fotball Media rettighetene til seks av kampene i hver Tippeligarunde til Cmore Norge. TV 2 hadde hatt rettighetene i mange år, og følte seg snytt fordi de ikke  hadde fått sjansen til å forhandle om rettighetene for en ny periode. Nå får TV 2 Tippeligaen likevel, ved å kjøpe selskapet som i sin tid kjøpte rettighetene.

Til Sumo?

Om TV 2 automatisk kan overføre La Liga og Tippeligaen til sin betalingsløsning TV 2 Sumo er enn så lenge uklart.

Foreløpig opplyser TV 2 kun at de overtar alle forpliktelser C More Norge har i det norske markedet.

– Det betyr at alle distributørene vil kunne videreføre C Mores sports- og filmkanaler til seerne som tidligere, skriver TV 2 i sin pressemelding.

– Den avtalen som er inngått med Cmore  for perioden ut 2016 gjelder fortsatt, sier Kristvang.

Avtalen med Cmore gjelder i to sesonger til, før rettighetene igjen legges ut til salg. Kristvang sier at det ikke er umulig å endre vilkårene.

Vil gå i samtaler

– Rettigheter er noe man hele tiden forvalter og fornyer. En slik avtale er ikke statisk fra dag en,  selv om hovedlinjene i avtalen ligger fast. Avtalen gjelder for lang periode, og den har blitt justert de siste to årene.  Men TV 2 har til nå hatt to kamper og én kamp fra Obos-ligaen, og nå forvalter kanalen alle kampene.  Det må vi snakke med TV 2 om, sier Kristvang.

Fotballen er ikke negative til  at TV 2 tar over flere rettigheter.

– Vi har hatt et historisk sett et langt og meget godt samarbeid med TV 2, og vi er positive dersom TV 2 nå får denne posisjonen, sier Kristvang.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

Oscar til Tyldum

Norsk Bieber-arrangør konkurs

Buzz-bossene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.