– Du sa på allmøtet i TV 2 torsdag at det må bli slutt på dyre reiser og restaurantbesøk. Har det vært råflotte vaner?
– For meg er det viktig at de pengene vi har i TV 2 går til programmer og journalistikk. Tidligere har vi hatt veldig gode tider og kunnet operere annerledes. Sånn kan vi ikke gjøre lenger. Nå må vi ha nøysomhet i alle ledd. For meg var det viktig å realitetsorientere hele organisasjonen. Vi ser at det skjer en kulturendring i TV 2, men det er nyttig å statuere et eksempel. Vi er i en annen situasjon enn tidligere. Vi har nytt godt av et godt marked i mange år. Nå må vi bli flinkere til å flytte ressurser dit vi ser muligheter, som var noe av det som kjennetegnet TV 2 tidligere. Jeg forventer også at folk oppfører seg skikkelig mot hverandre i den prosessen vi skal gjennom, sier Olav T. Sandnes til DN.
LES OGSÅ: TV 2-nedtur etter OL-oppsving
God på mer enn kutt
36 år gammel ble han finans- og strategidirektør i Hjemmet Mortensen, der steg han til topps tre år senere i det som da hadde fått navnet Egmont Publishing. I januar ifjor ble han sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2. I en hilsen til de ansatte lille juleaften samme år informerte han om et omfattende organisasjon- og strategiarbeid. Og i mai i år fikk de ansatte beskjed på et møte om at kanalen må spare 350 millioner kroner. Torsdag var det et nytt allmøte: 177 må gå.
LES OGSÅ: - Nå begynner det å haste med en omlegging
– TV 2 eies av Egmont, ble du forfremmet fra Egmont Publishing fordi du hadde vært så flink til å kutte kostnadene der?
– Nei, jeg tror de største kostnadskuttene ble gjort etter min tid. Jeg opplever at jeg har andre egenskaper enn å kutte kostnader. Noe av det jeg er opptatt av, er å skape et TV 2 som kan stå sterkt fremover. Det vi har gjort er å bygge et nytt TV 2, med fornuftige løsninger for hvordan vi skal jobbe fremover. Skulle vi bare kuttet med ostehøvel, ville det gått langt hardere utover personalet og gitt oss større utfordringer fremover. Jeg er stolt av ledelsen og de ansatte, som har sett på sine oppgaver med helt friske øyne og tatt et oppgjør med måten vi har jobbet på i flere år.
– De to toppsjefene i Egmont mottok 36,2 millioner kroner i lønn, bonus og pensjonsinnbetalinger i 2015. Synes du dette er vanskelig å forklare når 177 ansatte må slutte for å sikre fortsatt overskudd i TV 2?
– Egmont opererer i over 30 land. Hva angår kompensasjonen til lederne i vårt eierselskap, er det et spørsmål som ikke skal rettes til meg, men til styrelederen i Egmont.
– Selv tjente du 2,7 millioner kroner ifjor. Hvilken lønnsomhet må du levere til eierne for å utløse bonusen på inntil 40 prosent på toppen av dette?
– Jeg kommer ikke til å få noen bonus som følge av resultatene til TV 2 i 2016. Utover det skal spørsmål om min avtale rettes til styrelederen i TV 2, Hans Jacob Carstensen.
For aktiv mediepolitikk
– TV 2 fremstiller det som om selskapet er i en økonomisk krise og ber om hjelp fra politikerne, men har så langt ikke selv kommentert hvordan det ligger an resultatmessig i 2016. Blir det underskudd på driften i TV 2 i år?
– Premisset for spørsmålet er feil. En eventuell kompensasjon for merkostnader knyttet til allmennkringkastingsoppdraget har ikke noe med TV 2s totale økonomi å gjøre. Dette handler om politikerne eventuelt vil bryte med en modell som har vart siden 1992, der merkostnader knyttet til allmennkringkastingsoppdraget har vært kompensert med en relevant motytelse. De løpende økonomiske resultatene i TV 2 kommenterer vi ikke. Jeg mener dessuten spørsmålene om kommersiell allmennkringkasting er mye større enn spørsmålet om TV 2s økonomi. Det handler om mediemangfold, og statens virkemidler for å sikre nettopp mediemangfold.
– VG bidrar også til mediemangfoldet, samtidig som det er en kommersiell virksomhet ...
– VG og Schibsted-avisene har i mange år hentet mangfoldige milliarder kroner i effekt fra nullmomsen på papir, samtidig som de brukte dette til å bygge opp sine nettsatsinger i direkte konkurranse med oss, som ikke har hatt et slikt momsfritak. Men hvis spørsmålet er om jeg støtter en aktiv mediepolitikk, er svaret at jeg er glad for det. Det er grunnen til at vi har både region- og lokalaviser, som heller ikke ville kunnet operere på rene kommersielle vilkår.
– Det blir stadig enklere for tv-seerne å kutte ut kabel-tv og heller strømme alt innhold. Hvordan tror du kabelselskapene vil reagere på at TV 2 nå satser tungt på å distribuere sitt eget innhold på Sumo?
– At TV 2 satser på Sumo er ikke nytt. For TV 2 er det viktig å ha en direkte kanal ut til kundene. Tidligere var forhandlingene mellom distributørene og tv-kanalene kun preget av tautrekking og fordeling av verdier. Nå har vi en langt større og viktigere oppgave, nemlig å finne forretningsmodeller som gjør det mulig å bevare norsk innhold. Vi har nå samtaler der vi ønsker å etablere et tett samarbeid også rundt strømmetjenester. Alternativet er at Netflix tar over. Vi har sittet for stille for lenge. Mens vi slo hverandre i hodet i vår lille andedam i kampen om fordelingen av pengene, kom Netflix inn uten forvarsel og etablerte seg som Skandinavias største strømmeleverandør.
– Sumo hadde 250.000 kunder for et år siden, hvorav snaut 100.000 var fotball- og sportsfans. Målet er å tredoble antall abonnenter. Betyr det at målet er 750.000 kunder innen 2020?
– Vi har vokst videre også i år og har stor tro på at vi kan nå en abonnementsmasse i den størrelsesorden. Men det avhenger nettopp av at vi får til samarbeidsformer med de andre aktørene i det norske tv-markedet. Både distributører og innholdsleverandører kan være aktuelle.
– Altså en norsk innholdsportal for strømming?
– Ja, det har Sumo potensial til å være.
– Men ingen vil være med på det prosjektet hvis TV 2 tviholder på eierskapet?
– Vi er villig til å se på forskjellige modeller og vil diskutere dem med både innholdsaktører og distributører for å sikre at det etableres en forretningsmodell som kan sikre norsk innhold også fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.