Canal Digital arbeider knallhardt for å overtale kundene sine til ikke å si opp kabel- og parabolabonnementene sine.
Nå vil Telenors tv-distributør betale for at kundene kan starte strømmeabonnement hos Discovery og TVNorge til 79 kroner måneden.
Tilbudet gjelder foreløpig ut februar.
Det var torsdag kveld Canal Digital la ut følgende beskjed på Facebook-siden sin til alle kunder som fortviler over at TVNorge og 12 andre Discovery-kanaler har vært fra tv-skjermene deres siden mandag:
«Vi har en midlertidig løsning til deg som ønsker å se TVNorge og de andre Discovery-kanalene i februar. Som et alternativ tilbyr vi deg å refundere kostnaden din for DPlay. Følg med på ”Min Side” for oppdatert informasjon om hvordan du får refundert din kostnad. Vi vil legge ut informasjon om alle detaljer i løpet av noen dager.»
DPlay er strømmetjenesten til Discovery, og byr på innhold fra TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC og Animal Planet. Prisen er 79 kroner måned.
Torsdag var det forhandlingsmøter mellom partene, og samme ettermiddag var Partene i Canal Digital-konflikt inn på teppet hos Kulturdepartementet
Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge sier tilbudet kommer for at kundene skal kunne se kanalene de nå har mistet.
- Derfor tilbyr vi å betale DPlay-abonnement for våre kunder i februar, sier Pettersen.
Tilbudet gjelder både kabel og satellitt-kundene, tilsammen rundt en million husstander.
Hvis alle skulle slå til, vil det med andre ord koste Telenor opp mot 79 millioner kroner.
For hver dag konflikten pågår, taper begge sider millioner og omdømme.
Taper to millioner kroner dagen
- Nå snakker vi kaffetrakter
I Discovery Networks ser man tiltaket som en fin gest, men langt fra noen løsning.
- Det er hyggelig at innholdet vårt blir satt pris på. Og dette er en fin gest overfor seerne fra Canal Digital. Denne uenigheten handler for oss, nettopp, om at vi er avhengige av å få betalt for innholdet vårt – for at vi skal kunne produsere flere gode, norske programmer. Men vi er avhengige av langsiktighet, ikke én måneds horisont, skriver Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks, i en epost til DN.
- Men vi lurer jo også litt på hvordan vi skal tolke dette. Har det gått opp for Telenor at vårt innhold er mer verdt enn det de har vært villige til å betale til nå? Hvis vi kan få 79 kroner måneden fra Telenor, blir våre opprinnelige krav bare lommerusk. Nå snakker vi kaffetrakter, skriver Skoland.
Discovery-sjef Harald Strømme har tidligere sagt at tv-selskapet bare krever en prisøkning tilsvarende en kaffekopp per kunde per år.
DN forklarte torsdag hvordan en økning tilsvarende en kaffekopp hvert år i fem år vil bety 300 millioner kroner i samlede økte inntekter for hele femårsperioden (+).
- Dette har aldri handlet om en kopp kaffe
Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital svarer slik på Skolands kaffetrakter-kommentar:
- Dette har aldri handlet om en kopp kaffe. Jeg registrerer at TVNorge er mest opptatt av å snakke om prisen på kaffe og kaffetraktere, men vi er mer opptatt av å finne en løsning slik at kundene får sett tv-kanalene i mellomtiden. Så håper vi at kanalene snart er tilbake på tv-skjermen, sier Pettersen.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les mer:
TV Norge taper to millioner kroner dagen
Både Mashable og norske medier samler tilhengere på Snapchat
Plomberer TV-en for å slippe lisensen
Se det vanvittige kaoset under Vinmonopolets årlige Burgund-slipp:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.