Strømmetjenesten Viaplay inngår ny avtale med tv-studioet til Warner, Warner Bros International Television.

Dermed kan Viaplay tilby kundene sine klassiske tv-serier som «Gossip Girl», «Friends», «Person of Interest», «Vampire Diaries» og evig aktuelle «The West Wing» med Martin Sheen i rollen som USAs president.

Konkurrerer med Netflix

Viaplay AB er en del av det svenske mediekonsernet Modern Times Group (MTG), og sammen med TV 2 Sumo den tøffeste konkurrenten til Netflix om de betalende strømmekundene i Norge.

Men også NRK ønsker å være med på notene.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen har i flere sammenhenger utpekt nettopp Netflix som en av NRKs viktigste utfordringer.

Les også: Seks grunner til at NRK taper tv-krigen

Gikk surt

Ifjor høst gikk forholdet mellom de to aktørene surt på grunn av en konflikt rundt suksess-serien Lilyhammer.

Les mer her:  NRK hisset på seg Netflix dnPlus

Fortsatt er det helt uvisst om det blir en ny sesong av den populære serien, som produseres av Rubicon TV.

Les også: Sesong fire helt i det blå dnPlus

Skaper ny konkurranse

Viaplay utvider tilbudet sitt med de klassiske Warner-seriene fra januar 2015.

-Vi ønsker å gi brukerne våre muligheten til å velge mellom helt nye og eksklusive seriepremierer fra konseptet Viaplay Premiere, og klassiske, prisbelønte serier, sier Viaplays innholdssjef Lina Brouneús i en pressemelding.

Strømming av serier og film er i ferd med å revolusjonere det tradisjonelle tv-markedet. Både Netflix, Viaplay, TV 2 Sumo, VGTV, NRK og HBO Nordic kjemper om de samme seerne.

Under MTGs kapitalmarkedsdag i desember 2014 holdt MTG-direktøren Jette Nygaard- Andersen et foredrag under tittelen «VOD (video-on-demand, red. anm.) killed The Video Star - The Future of Pay-TV in the Internet Age».

En av plansjene viser hvilke rettigheter endel av de største strømmeaktørene sitter på (se illustrasjon).

Youtube kommer fra gutterommene

Youtube er en annen disruptiv faktor, ikke minst i tv-reklamemarkedet.

Flere norske Youtube-fenomener har det siste året  inngått avtaler med såkalte Multi Channel Networks (MCN), som tilbyr Youtube-stjerner hjelp til å håndtere den kommersielle siden av det å drive en Youtube-kanal.

00:00
Publisert:

Stadig flere annonsører ser Youtube som en mulighet til å treffe yngre seergrupper, som i mindre og mindre grad ser tradisjonell tv.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også: 

Går for de aller høyeste tonene

De nye mediestjernene  

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.