TV 2 faller mest i tv-markedet i juli, sammenlignet med samme måned ifjor.
– Vi merker selvfølgelig at det var fotball-VM ifjor, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.
Verst går det ut over hovedakanalen TV 2, som faller 3,2 prosentpoeng i juli etter å ha fallt 4,4 prosentpoeng i juni.
Gode tall for de største satsingene
TV 2-tallene forbedres noe av at Tour de France-tallene ble de beste noensinne for kanalen.
Kanalen hadde oppunder halvparten av alle tv-seere mens (45,2 prosent) sykkelrittet gikk på tv, og i snitt så 173.000 sendingene.
Godt fornøyd tross fall
Også TV 2s sommerprogram, «God sommer Norge», har prestert jevnt godt.
Sittet etter 23 sendinger var 210.000 seere, som er 21,6 prosent av alle tv-seerene på tidspunktet programmet går.
I 2014 var snittallet 179.000 seere (andel 17,8), og i 2013 var det 207.000 seere (andel 22,5).
– Vi er godt fornøyd i og med at alle sommersatsingene våre har vært vellykkede. «Allsang på Grensen» ligger også på nivå med fjoråret, som var et kraftig steg opp etter år med nedgang.
Får flere av «de viktige seerene»
Tv-seere mellom 15 og 50 år regnes som spesielt verdifulle for kanaler som lever av reklame. Reklame rettet mot barn er ikke tillatt, og å endre kjøpevanene til eldre regnes for å være vanskelig.
Samtlige av de tre store kommersielle tv-nettverkene (SBS, TV 2 og MTG) har en svak fremgang i denne seergruppen i juli, på bekostning av NRK og de andre småkanalene.
Seerandeler juli 2015
Seere mellom 15 og 50 (de mest attraktive seerne for annonsører).
All seere (12+)
Seerandeler juni 2015
Seere mellom 15 og 50 (de mest attraktive seerne for annonsører).
All seere (12+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.