Totalt 2,1 millioner var innom NRK1s valgsendinger på TV i løpet av valgnatten. De store avisene som også hadde egne valgsendinger, klarte ikke å kapre markedet fra rikskringkasteren.
NRKs valgnatt ble sett av 612.000 seere i gjennomsnitt mellom klokken 21 og 3, skriver Aftenposten. For seere over 12 år var markedsandelen 49 prosent i denne perioden.
Til sammenligning var totalt 1,1 million seere innom TV2s valgnattsending. I gjennomsnitt så 194.000 seere på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen mellom klokken 21 og 1 natt til tirsdag, noe som tilsvarer en seerandel på 15 prosent for seergruppen over 12 år.
På VGTV digitalt hadde klippene fra valgkvelden 45.000 visninger, hvorav direktesendingen sto for 22.000 av dem. Lineært hadde VGTV en markedsandel på 0,2 prosent av det totale antallet seere. I snitt fulgte 2.000 personer VGs TV-sending, ifølge mediebyrået Carat Wiberg.
Aftenposten hadde 12.500 seere på Aftenposten TV, mens Dagbladet ikke kunne gi avisen seertall for deres valgsendinger tirsdag.
– Avisene profilerer seg på å være seriøse aktører, og da må man dekke valget, men akkurat for denne type happening vil jeg tro at satsingene koster mer enn de smaker, sier TV- og radiosjef i mediebyrået Carat Norge Morten Wiberg til avisen.
Les også: Zombie-selskaper på endeløs vandring i Sør-Korea
WWF-rapport: – Det står dårlig til med havene
- Det er helt ekstremt. Jeg hadde 91 personer på listen
Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.