Mens NRK mistet store seerandeler i 2014, vokste TV 2 tilsvarende, og nå er avstanden mellom de to kanalene på sitt laveste nivå siden 2008. Mellom 2004 og 2007 var også avstanden opp til NRK større enn i 2014, som betyr at avstanden mellom de to kun har vært så liten én gang det site tiåret.
Fortsatt skiller det 9,2 prosentpoeng mellom landets to største kanalgrupper i seergruppen alle over tolv år, men på ett år har avstanden blitt redusert med 7,5 prosentpoeng.
Hovedkanalene bytter seere
Den størse veksten for TV 2 kommer hos hovedkanalen, som gikk frem 2,4 prosentpoeng blant seere over tolv år og har nå 21,3 prosent av norske tv-seere. Med det er TV 2 hovedkanalen – etter flere år med nedgang – tilbake på 2009-nivå.
Tilsvarende er det flaggskipet NRK 1 som har den største tilbakegangen hos NRK. På ett år har kanalen gått tilbake 2,8 prosentpoeng, og har nå en andel på 29,6 prosent.
Les også: NRK-sjefen oppsummerer 2014
Les også: Alf Hildrum oppsummerer tiden som TV 2-sjef
Mild vekst for TVNorge
For SBS Discovery-gruppen, hvor TVNorge er den største kanalen, var 2014 også et ok år. Kanalgruppen går frem et knapt prosentpoeng blant seere i alle aldre, men kun 0,6 prosentpoeng i seergruppen 20-49 år, som regnes som det mest attraktive reklamesegmentet.
MTG, som blant annet eier TV 3 og Viasat 4, gikk svakt tilbake i begge aldersgrupper.
Én promille for VG
2014 var også året for en ny, norsk tv-kanal. VGTVs satsing på lineær tv ble lansert under sjakk-VM i november. Etter Magnus Carlsens VM-seier har seerrsnittet til den nye kanalen mer enn halvert seg og i årets siste måneder ligget på et snitt rundt 1000 seere gjennom døgnet.
Det gir små utslag på statistikken, og foreløpig noterer VG-kanalen seg med en andel på én promille blant seere mellom 20 og 49 år. I totalmarkedet er VGs andel for liten til å registrerers på målingene.
Vi ser mer tv
Til tross for at tradisjonell tv-seeing utfordres fra flere kanter, så nordmenn mer tv i 2014 enn året før. En gjennomsnitlig tv-seer så 174 minutter – nesten tre timer – tv om dagen i 2014. Det er seks minutter mer enn ifjor.
Veksten er imidlertid størst blant de eldste, og i segmentet 20-49 er veksten i snitt på fire minutter om dagen.
Seerandeler – alle over 12 år
Seerandeler – 20-49 år (det mest attraktive reklamesegmentet)