Tv-tallene for mai viser at TV 2 og NRK går ned henholdsvis 0,8 og 1,8 prosentpoeng i markedsandeler og ender på 28 og 34,1 prosent.
Dermed fortsetter de to kanalene den nedadgående trenden fra april-måned, da de begge opplevde andelsfall i aldersgruppen 12 år og oppover.
TVNorge-eier Discovery lander derimot på en seerandel på 18,8 prosent - fra 18,2 prosent i fjor.
– Mai ble en fin avslutning på våren, og kan si oss godt fornøyde så langt i år. Vi var veldig spente på om de svarte skjermene fra Telenor-konflikten ville gi ringvirkninger utover våren. Men vi var «back on track» på kort tid, og nå har vi vind i seilene, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.
Øker med fotball
TV3-eier MTG TV har også grunn til å smile. Kanalgruppen øker med 1,4 prosentpoeng til 9,3 prosent i markedsandel etter Champions League-kamper og økning i seere for programmer «Luksusfellen», «Boligjakten» og «Paradise Hotel» i mai.
– Vi er i kjempeform og har en god plan som vi følger. Det har gitt oss en meget solid sesong med markert framgang. Vi har også sterk tro på planen for høsten, som inkluderer nye spennende norske egenproduksjoner, nye digitale grep og ikke minst håndball-EM for damer, sier MTG TV-sjef Morten Micalsen.
Se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.