Ryanair-sjef Michael O'Leary varslet tirsdag at han ønsker å starte opp med innenriksflyvninger i Norge - og at billettene kan <b>Lavpriskrig i norsk luftrom: Ryanair vil fly for 10 euro én vei</b>
Prisen på rundt 75 norske kroner kan virke noe urealistisk med dagens avgiftsregime på norske flyplasser.
På en flytur til Trondheim betaler man i snitt rundt 170 kroner i avgifter én vei.
Ryanair mener at de skal kunne greie å forhandle ned flyplassavgiftene kraftig, gjennom å legge press på Avinor.
- Vi må få på plass avtaler med Avinor-flyplasser som gir rom for disse billettprisene, sier O'Leary til DN.no.
Vil ikke gi særfordeler
Ryanair må imidlertid forholde seg til forskriften om avgifter på lufthavnene til Avinor. Der står det at Avinor kan gi reduksjon i avgiftene, men ikke dersom det fører til forskjellsbehandling av brukerne av lufthavnen.
Arctic-analytiker Kenneth Sivertsen peker på at Ryanair må forholde seg til det samme regimet som øvrige selskaper, om man ønsker å fly på Gardermoen eller andre sentrale flyplasser.
- O'Leary sier han er i forhandlinger med Avinor. Jeg vet ikke om han er klar over at selskapet er statseid, og man må se hans uttalelser i et annet perspektiv, og at han alltid en annen agenda når han snakker. Avinor vil ikke gi Ryanair noen særfordeler vedrørende betingelser, sier han.
Det bekrefter også pressekontakt Sindre Anonsen i Avinor overfor DN.no.
- Vi har løpende kontakt med interesserte flyselskaper. Flyselskapene er våre kunder, og vi har hatt kontakt med mange flyselskaper, deriblant Ryanair. O'Leary og Ryanair er hjertelig velkommen på lik linje med ethvert flyselskap til å fly til og fra våre lufthavner - men da under de samme betingelsene som andre flyselskap, understreker han.
Dekker ingen strekninger i Norge
Pressetalsmann Knut Morten Johansen i SAS mener det ikke er mulig å selge en innenriks flybillett i Norge for 10 euro uten å tape penger.
- 10 euro dekker ikke skatter og avgifter på noen strekninger i Norge. Men alle flyselskap kan selge enkeltbilletter til en svært lav pris, men da må man ha en høyere pris på andre billetter for å kompensere, sier han til DN.no.
Han peker også på at 10 euro neppe vil være sluttsummen på flyreisen.
- Man skal for eksempel betale for å sitte og ta med bagasje i tillegg. Det er en del av konseptet, sier han.
Johansen medgir imidlertid at Ryanairs inntreden i Norge kommer til å være en utfordring for aktørene som opererer i Norge.
- Samtidig er dagens konkurranse så hard, og det er forkl#229en på at det ikke finnes flere som konkurrerer på innenriks i Norge. Prisene her er allerede lave.
Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til DN.no at departementet ikke ønsker å kommentere saken spesielt, men at det er fri etableringsrett for EU-/EØS-selskaper på det norske rutenettet, men alle selskaper må forholde seg til det takstregulativet som Samferdselsdepartementet fastsetter.
Les også:
<b>Ryanair varsler innenriks-satsning i Norge</b>
<b>- Norwegian blir aldri alene</b>
<b>Lavpriskrig i norsk luftrom: Ryanair vil fly for 10 euro én vei</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.