Over helgen ble det kjent at Volkswagen beskyldes av amerikanske myndigheter for å ha jukset seg til godkjente utslippsverdier for flere av sine VW- og Audi-modeller i USA.
Mandag varsler Volkswagen at selskapet stopper salget av dieselbiler i USA som følge av avsløringene.
Les også: Volkswagen stanser salget av dieselbiler i USA
- Dette er utvilsomt et stort problem for Volkswagen og kan føre til at konsernsjef Martin Winterkorn likevel mister jobben, skriver Christian Stadler ved Warwick Business School i en epost-oppdatering til media mandag.
Mektig stemme
Stadler minner om at Volkwagens tidligere styreleder Ferdinand Piëch (78) for fem måneder siden forsøkte å kvitte seg med Winterkorn. Det endte med at han forlot styrelederposisjonen etter å ha fått øvrige styremedlemmer imot seg.
Piëch er barnebarn av Porsche-gründeren Ferdinand Porsche. Mens Porsche kontrollerer Volkswagen-konsernet med nær 51 prosent, eier Piëch på sin side rundt 13 prosent av luksusbilprodusenten.
Piëch var sentral i utviklingen av Porsche 906 og 917 på 1960- og 70-tallet, deretter teknologidirektør i Audi,før han ledet Volkswagen-konsernet i et tiår frem til han pensjonerte seg i 2002.
Kan snu
Stadler, som underviser i strategisk ledelse og forsker på bilindustrien, tror den siste skandalen kan får Volkswagen-styret til å snu.
- Nå på fredag skal styret bestemme seg for om det vil fornye Winterkorns kontrakt frem til 2018. Nå henger det et spørsmålstegn ved den beslutningen. Kanskje styret vil utsette beslutningen og avvente situasjonen, sier Stadler.
Han minner om hvor kostbart det ble for Toyota da selskapet mellom 2009 og 2011 tilbakekalte ni millioner biler.
- Vil gjøre vondt
Beregninger tyder på at Toyotas forhandlere tapte mer enn to milliarder dollar og selskapet selv også tapte et tilsvarende beløp.
Toyota inngitt et forlik med myndighetene på 1,2 milliarder dollar.
- Til en viss grad synes Volkswagens juks mer forsettelig, men antallet er lavere og det er ingen dødsfall. Dette indikerer at øyeblikksforståelsen av langtidseffektene for Volkswagen kan være overdrevet. Det vil gjøre vondt, men kanskje ikke så mye som vi tror akkurat nå, skriver Stadler.
I tynn tråd
Winterkorn har ledet selskapet siden 2007.
Mandag uttaler han at han er oppriktig lei seg for at selskapet har sviktet forbrukernes tillit og at VW vil gjøre alt som er nødvendig for å reversere skaden dette har forårsaket.
Analytiker Arndt Ellinghorst, som jobber for Evercore ISI i London, tror i likhet med Stadler at Winterkorns kontraktsfornyelse kan henge i en tynn tråd, skriver Bloomberg News.
- Denne siste historien kan fungere som en katalysator for ytterligere endringer i toppledelsen i VW, skriver Ellinghorst i et notat mandag.
Commerzbank-analytiker Sascha Gommel deler synspunktet.
- Dersom dette ender med å være en systematisk svindel, kan toppledelsen i Wolfsburg måtte ta konsekvensene, sier Gommel til Bloomberg News.
Volkswagen-aksjen faller som en stein på Frankfurt-børsen mandag, og er i skrivende stund ned 21 prosent. Selskapet verdsettes med det til 23,3 milliarder euro, rundt 215 milliarder kroner.
Les også:
- Kan leve med dagens oljepris
Opptil 800 kan miste jobben i Kristiansand
Se på DNtv: VW beskyldes for utspekulert miljøjuks
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.