– Vi mener, som vi tidligere har sagt, at Uberpop opererer innenfor det nåværende lovverket, og at det ikke kan sees på som taxivirksomhet. Slik vi forstår det er det ikke gitt noen rettskraftige dommer som skulle endret det perspektivet, sier norgessjef Carl Endresen (35) i Uber.

To nylige rettsavgjørelser gjør at politiet nå mener det er avklart at Uber er ulovlig i Norge. Norgessjefen er uenig.

– Vi mener denne saken bygger på feil tolkning av lovverket, men det refereres til en sak der straffespørsmålet ikke ble prøvd i retten, kun straffeutmålingen. Det er dermed ikke en rettskraftig dom som setter juridisk presedens, sier Endresen.

Les også: Kjørte over tusen oppdrag for Uber – mister førerkort og over 40.000 kroner

Avviser medansvar

Yrkestransportloven har som straffeloven en åpning for å forfølge noen for medvirkning til brudd på loven. Hvorvidt politiet nå vil forsøke å gå etter Uber som selskap er ukjent. Men i 2014 ble Uber anmeldt av Bymiljøeetaten. Den anmeldelsen har politiet ikke henlagt.

Endresen vil ikke gå med på at selskapet har noe medansvar om en sjåfør dømmes for pirattaxivirksomhet.

– Er Uber juridisk medansvarlige?

– Nei.

På spørsmål om Uber betaler advokatutgiftene til Uber-sjåførene i Norge, svarer Endresen unnvikende. Han vil ikke svare klart ja eller nei på oppfølgingsspørsmål fra DN.

– Uber vil fortsette å støtte de aktuelle partnersjåførene, mens vi fortsetter dialogen med relevante myndigheter om fordelene som transportdeling kan bringe til Norge, sier Endresen.

Følg DNgründer på Facebook for flere nyheter om temaet.

To nylige rettsavgjørelser gjør at politiet mener at handel gjennom app ikke gjør at Uber skiller seg nevneverdig fra annen pirattaxi. Foto: Charles Platiau/Reuters/NTB Scanpix
To nylige rettsavgjørelser gjør at politiet mener at handel gjennom app ikke gjør at Uber skiller seg nevneverdig fra annen pirattaxi. Foto: Charles Platiau/Reuters/NTB Scanpix (Foto: Reuters)

 

Politiet sier i etterkant av dommen og kjennelsen at de med dette håper «at den som ønsker å drive persontransport mot vederlag, skaffer seg et løyve».

– Selv om tilbudet om transport formidles via internett, sier politiinspektør Ole Rasmus Knudsen(38) ved påtaleavsnittet på Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste.

Endresen reagerer på uttalelsen, all den tid drosjeløyvene i Oslo er behovsprøvd. Det betyr at det er et øvre tak på 1780 biler, som allerede er nådd.

– Det eneste løyvet som er mulig å skaffe per i dag er turvognløyve for minibuss, siden det er den eneste løyveformen uten antallsbegrensning. For de som er interessert i det har vi allerede i dag flere minibusser på plattformen vår kalt UberXXL, sier han.

Og fortsetter:

– Dette betyr at under nåværende regler ville mennesker bli tvunget til å kjøpe en minibuss for å i det hele tatt kunne få en løyve for persontransport, istedet for å kunne bruke sin egen bil. Dette er åpenbart ikke et system som setter forbrukerens behov først.

Sier Uber ønsker regulering

Endresen mener tiden er moden for lovendringer.

– Vi ønsker å bli regulert, og å vil bidra til å skape oppdatert regulering som kan sette forbrukeren i fokus ved å åpne opp for nye forretningsmodeller, ny teknologi og delingsøkonomi. I tillegg bør lovverket trygge velferdsstatens interesser ved å inkludere regler for skatterapportering, sier han.

Og fortsetter:

– Å bruke eksisterende biler bedre og mer effektivt er bra for mobilitet, bra for miljøet, og bra for de som ønsker å tjene litt ekstra penger til å dekke bilkostnadene sine.

Les også: Heidi Nordby Lunde (H): – Vi behandler dem langt på vei som kriminelle. Det må vi slutte med

Håper på hjelp fra delingsøkonomiutvalget

Regjeringen har satt ned et eget delingsøkonomiutvalg, som skal legge frem sitt syn på hvordan delingsøkonomien skal reguleres 1. februar neste år.

– Vi håper at delingsøkonomiutvalget vil presentere noen gode forslag til hvordan delingsøkonomien kan reguleres. Dette er et viktig arbeid som forhåpentligvis vil sikre at Norge ikke havner bakpå, slik at Norge kan dra nytte av de positive effektene som kommer av økt konkurranse og delingsøkonomi, inkludert bedre ressursutnyttelse, sier Endresen.

– Norge er i en perfekt posisjon for å dra nytte av den teknologiske utviklingen. Uber er en del av denne utviklingen, og vi er innstilte på å samarbeide og føre dialog for å sikre at dette skjer til det beste for Norge.

Les også: Uber tilbyr førerne sine pensjonsplaner i påvente av selvkjørende biler

NHH-professor: Tre argumenter for at delingsøkonomien er et gode

Les også: Selskaper i delingsøkonomien forsøker å alliere seg, men ikke alle er enige i at de alle kjemper samme sak

Hør DN-podcast om stigende boligpriser, jublende aksjonærer i landets største bank og hvorfor det er glade dager for forbrukerbankene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vinneren av firmabiltesten:

15 biler - én vinner
Dagens Næringsliv kårer Årets firmabil 2016. Her er vinneren.
01:36
Publisert: