Den nye norske budbil-tjenesten Zoopit lar individuelle sjåfører kjøre varer fra lager til kunder etter samme prinsipp som Ubers persontransport; hvem som helst kan kjøre hva som helst og når som helst.

Appen lanseres i disse dager, og selskapet har LINK merket pågang fra Uber-sjåfører som ønsker å skifte beite etter at norske myndigheter forsøker å slå ned på Ubers virksomet (se faktaboks).

Den norske Uber-sjefen Carl Endresen er ikke bekymret for frafallet av såfører til budbilappen Zoopit.

- Det at enkelte også ønsker å tilknytte seg andre innovative aktører som Zoopit betyr ikke nødvendigvis at de vil slutte å kjøre med Uber. Dette er noe av det som er så fint med den fleksible modellen - hvis vi ikke har et produkt som er godt nok vil de som kjører finne andre måter å bruke tiden sin på, så vi må alltid holde oss relevante, sier Endresen til DN.

Vil bli regulert

- Vi mener dette er i samsvar med gjeldende lovverk, og vi opplever at vi har en god dialog med relevante myndigheter angående dette, sier Uber-sjefen.

Avbildet er en Uber-bestilling i den tyske byen Berlin. Foto: Krisztian Bocsi,
Avbildet er en Uber-bestilling i den tyske byen Berlin. Foto: Krisztian Bocsi, (Foto: Bloomberg)

Han mener Uber er forskjellig fra drosjenæringen på en rekke punkter, og derfor ikke bør omfattes av samme lovverk. Han trekker blant annet frem at turer kun forespørres elektronisk gjennom en app, og kun av godkjente passasjerer.

- Det er viktig å huske på at dette i hovedsak ikke er snakk om profesjonelle sjåfører, halvparten av de som kjører i Oslo kjører i snitt 10 timer eller mindre i uken, legger han til.

Endresen hevder Uber skaper et alternativ til privatbilisme som er godt for forbrukere, miljøet og Oslo som by.

- Uber klare på at vi ønsker å bli regulert, men vil poengtere at et regelverk først og fremst må hensynta forbrukeren, ved å legge til rette for innovative løsninger som kommer forbrukeren til gode, sier han.

Får støtte av NHO

Etter at DN i en serie artikler har belyst delingsøkonomien og debatten rundt denne har det dukket opp en rekke synspunkter både på delingsøkonomien generelt og aktørene som vokser frem i Norge.

En av aktørene som støtter Uber-sjefen er lederen for Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Kristin Skogen Lund.

- I dag er drosjenæringen kanskje vår mest gjennomregulerte næring, etter landbruket. En slik gjennomregulering gjør det nesten umulig å få til innovasjon. Å stille de samme kravene til Uber, er det samme som å si at vi ikke skal ha Uber i Norge, sa hun under Bergens Næringsråds årskonferanse tidligere denne måneden.

Hun foreslo i innlegget sitt at å lempes på dagens krav om løyve, kjøreplikt og hovedervervskrav, mens alle aktører skal ha de samme kravene til skatt, personvern, forbrukervern og sikkerhet.

- Men vi må ikke stille oss slik at eksisterende regler blir et vern for noen og et hinder for andre, sa hun.

Uber-motstand

Det er også en rekke motstand mot Uber, på den samme konferansen sa blant annet lederen for fagforbundet Industri og Energi at - Vi burde brukt appen til å tilkalle alle Uber-sjåfører og stoppe dem .

Bransjeorgansiasjonen for transportnæringen i Norge, NHO Transport, hevder Uber ikke kan drive ordinær taxivirksomhet.

- Vi mener vi at Uber per i dag ikke kan drive ordinær taxivirksomhet på lovlig basis fordi de ikke har taxiløyve og dermed ikke har dokumentert at man tilfredsstiller kravene om vandel, faglig kompetanse og økonomisk soliditet, sier administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport til DN.

Kan ikke konkludere

Han ønsker likevel ikke å konkludere med at taxitjenesten er ulovlig.

- Så langt vi vet, kjører de imidlertid i dag på grunnlag av såkalte selskapsvognløyver, som brukes ved limousine-transport på lukket basis, sier han.

NHO-sjefen forklarer videre at avgjørelsen om hvorvidt dette er lovlig vil avhenge av følgende i henhold forskriften knyttet til Yrkestransportloven:

  • Kjøretjenesten kan kun foretas etter bestilling av en enkelt oppdragsgiver. Spørsmålet rundt Uber blir om passasjeren, Uber eller begge skal anses som oppdragsgiver, noe som er uklart per i dag.
  • Sjåførens virksomhet: Sjåføren kan bare utføre oppdrag som begynner, slutter eller går gjennom hennes eller hans løyvedistrikt. Virksomheten skal også drives fra et fast sted angitt i løyvet.
  • Det har neppe vært intensjonen at selskapsvognløyve-systemet skal benyttes til virksomhet av Ubers karakter og dermed utnyttes som en omgåelse av kravene til taxiløyve.

Stordrange har ingen forslag til konkrete endringer i taxilovgivningen, men hevder «det mulig at hele løyveregimet bør gjennomgås og moderniseres for å tilpasses nye løsninger innenfor delingsøkonomiens rammer».

De ble kastet ut av Snapchat

Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app.

Appen lar – i likhet med Snapchat – brukerne dele bilder med tekst på. Den avgjørende forskjellen er at den lar flere brukere poste i samme «story». Og nå har gründerne fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Ble kastet ut av Snapchat
Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app. Nå har de fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.
01:19
Publisert:

Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.