Spørsmålet om hvorvidt Uber er å regne som pirattaxivirksomhet går fortsatt sin gang i rettsapparatet, og det foreligger foreløpig ingen rettskraftig dom.
Likevel har politiet fortsatt sine avskiltinger. Frem til januar 2016 var det avskiltet minst 24 Uber-sjåfører. Nå er tallet over 60.
Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (H) tok onsdag til orde for at kriminaliseringen av Uber må ta slutt:
– Vi behandler dem langt på vei som kriminelle. Det må vi slutte med, sa Lunde.
– Vil [...] fortsette å straffeforfølge og bøtelegge
Men det kommer ikke til å skje i den nærmeste fremtid, ifølge politiinspektør Ole Rasmus Knudsen (38) ved påtaleavsnittet på Seksjon for trafikk og sjøtjeneste.
Loven som omhandler pirattaxi i Norge er yrkestransportlovens paragraf 4, første ledd.
Den sier blant annet at «den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve.» Det mener politiet tilsier at Uber må regnes som pirattaxi.
– De som overtrer den bestemmelsen vil vi fortsette å straffeforfølge og bøtelegge, sier Knudsen.
Politiet har samtidig tidligere uttalt at de kun går etter sjåfører, men ikke passasjerer.
Avviser oppfordring om å ta pause
Advokat Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli, som representerer Uber-sjåførene, ga onsdag uttrykk for at han ikke forstår at politiet ikke tar en pause i avskiltningene i påvente av ny lovgivning eller en avklaring fra politikerne.
– Det er spesielt at mens alle politikerne synes å være enige om at man skal regulere, opplever sjåførene stadig bli avskiltet, sa Lien.
– Her hvor jeg sitter har vi ikke fått noen politiske signaler om at denne bestemmelsen skal oppheves. Da må vi følge den. Vi forholder oss til loven slik den er i dag, svarer Knudsen i politiet.
SV: Ketil Solvik Olsen er bremsen
Stortingsrepresentant og transportpolitisk talsperson Heikki Eidsvoll Holmås i SV mener Nordby Lunde «i stedet for å motarbeide politiets arbeid, burde få strammet opp samferdselsministeren og gjort noe med drosjereglene».
– Ubers forretningsmodell baserer seg på tre hovedelementer: Fremragende teknologisk platform, ingen ansatte og skatteplanlegging via skatteparadiser som gjør dem billigere enn konkurrentene, sier Holmås.
– Det første er jeg for, de to siste mener jeg ikke hører hjemme i Norge.
Det er Ketil Solvik Olsen som er største bremsen for å modernisere drosjenæringen, mener Holmås.
– Oslo kommune har bedt om å få utlyse drosjeløyver til selskaper i stedet for bare til enkeltpersoner som er drosjeeiere. Det ville kunne gi bedre flåtestyring og bedre teknologiløsning, samtidig som det gir ordnede arbeidsforhold og skatteinntekter til Norge, men det har Samferdselsdepartementet satt foten ned for, sier han.
Samferdselsdepartementet vil gjøre mer
– Når det gjelder tillatelse til å gi løyer til selskaper, synes jeg er en ritkg påpekning, sier statsekretær i Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet.
Han forteller at departementet skal ha et møte med taxiselskaper rett over helgen.
– Da er dette blant det vi skal se på. Det er vi innstillt på å få en lsøning på. Det som nok er en feilslutning fra Holmås er å si at vi har vært en brems for dette. Det er vi ikke. Det har også vært tildelt løyver til selskaper tildigere, blant annet i Bergen. Men vi skal tydeliggjøre dette regelverket, sier Nilsen.
Les også: Uber tilbyr førerne sine pensjonsplaner i påvente av selvkjørende biler
NHH-professor: Tre argumenter for at delingsøkonomien er et gode
Anbefalt fra DNTV:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.