I London er det mange som kjemper om drosjepassasjerene. De etablerte drosjeselskapene har der, som mange andre steder, fått oppleve konkurranse fra nye aktører som Uber og lignende app-baserte tjenester.
Med så mange aktører foregår det er storstilt posisjoneringskamp mellom de best finansierte aktørene.
Uber, som nylig også etablerte seg i Oslo, har halvert sine priser i tiden frem mot jul, skriver Sky News. Uber opererer også normalt med lavere priser enn de etablerte drosjeselskapene.
Fast pris
Get Taxi er tjenesten som er mest aggressiv. De lokker med en fastpris på fem pund, omtrent 53 kroner, for turer opptil 9,6 kilometer. Sjåføren får betalt som normalt, alt over fem pund dekkes av Get Taxi. En tur på 9,6 kilometer koster normalt det seksdobbelte.
- Det er sterk konkurranse mellom taxi-appene og man må gjøre det man kan for å skille seg ut, sier Remo Gerber, daglig leder for Get Taxi i England.
Konkurransen har fått flere etablerte drosjeselskaper til å kutte i sine priser. Ett selskap melder om at de har halvert taksten i løpet av få uker.
Like god butikk
Drosjenæringen i London er ulik den norske. Mens norske drosjer må være tilknyttet én sentral kan de kjente London-drosjene skaffe seg turer fra flere kilder.
- For mange sjåfører har dette blitt en ny måte å jobbe på, uten at det påvirker bunnlinjen. Man kan jobbe for de ulike appene i tillegg til de vanlige metodene med å plukke opp folk på gata. Butikken går like bra som før, sier en anonym drosjesjåfør med 20 års erfaring til Sky News.
Les også:
Elkem vil kjøpe Rec Solar
Fredriksen bekrefter bud på Norwegian Property
250.000 dansker kan bli ruinert ved sykdom
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.