Den omstridte drosjeutfordreren Uber har nylig etablert seg i Oslo. Forretningsmodellen gjør at det unngår å betale skatter og avgifter til Norge. I kontrakten sjåførene må undertegne – og som DN har fått tak i – krever Uber at de har tillatelse fra lokale myndigheter til å drive med persontransport. Det krever også at sjåførene har taxiforsikring, men Uber krever ingen dokumentasjon på noen av delene.
Ubers sjåfører i Oslo får ukelønn
Uber Norway er registrert i Brønnøysund, men har ingen norske kontaktpersoner. Uber har etter eget utsagn ikke fått ansatt noen norgessjef ennå.
I Ubers kontrakter er sjåførens avtalemotpart Rasier Operations, som opererer på lisens fra Uber. Begge selskapene er registrert i Nederland og er eid av Uber International i skatteparadiset Bermuda. Uber International eies av et selskap i den amerikanske delstaten Delaware som ikke har noen ansatte.
Alle Uber-turer betales via Uber-appen med et kredittkort passasjeren har lagt inn. Betalingen er til nederlandske Rasier, som tar 20 prosent av summen. Sjåføren vil derfor bare skatte av 80 prosent av omsetningen, mens norske drosjesjåfører med løyve skatter av hele omsetningen. En Uber-sjåfør som tjener mindre enn 50.000 kroner over en 12-månedersperiode er ikke momspliktig.
Uber gjør som Google og Apple
Rasiers metode for å redusere skatten er utbredt og velkjent og kalles en «dutch sandwich».
– Dette er ikke ulovlig, men helt klart en planlagt strategi for å redusere den totale skatten. Slike strategier bidrar i liten grad økonomisk til velferdssamfunnet, sier Eivind Furuseth, stipendiat ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo.
Han sier ulike land har ulike skatteregler, og at man ved å kombinere flere av disse kan drive et selskap med minimalt av beskatning. Selskaper som Google, Facebook skatter 0,1 prosent og Apple har tidligere vært kritisert for å bruke samme metode.
Uber ønsker ikke å gå i detalj om sin organisering.
– Uber overholder all skattelovgivning som kommer til anvendelse, og betaler skatt i alle jurisdiksjoner vi opererer, inkludert selskapsskatt, inntektsskatt, sosiale avgifter, salgs- og bruksskatt og merverdiavgift, skriver Ubers talsperson Harry Porter i en epost til DN.
Selskapet bekrefter at 80 prosent av pengene kommer tilbake til Norge, og at sjåførene er skattemessig ansvarlige for disse.
Uber frasier seg ansvar
I Ubers kontrakt heter det at alt ansvar for skatt, tillatelser, forsikring, ansettelsesforhold og lignende er sjåførens ansvar alene. I kontrakten frasier selskapet seg retten til innsyn i sjåførenes virksomhet.
Registrerte Uber-sjåfører må dokumentere at de eier bilen, at den er registrert, at de har gyldig førerkort og god vandel. Sjåførene har anledning til å ansette andre sjåfører, men disse trenger ikke å dokumentere noe overfor Uber.
Uber pålegger de registrerte sjåførene å melde fra til forsikringsselskapet at de driver med persontransport. Å unnlate å gjøre dette kan få store konsekvenser.
– Vi definerer Uber som taxikjøring, og da må man ha taxiforsikring. Dersom en Uber-sjåfør havner i en ulykke uten en slik forsikring, vil passasjerer og andre få sin erstatning, men vi vil kunne kreve summen tilbake fra sjåføren. Det kan fort bli over en million kroner totalt, sier pressetalsmann Ole Irgens i Tryg.
Presisering: Uber har to typer tjenester i Oslo. Limousin-tjenesten Uber Black har strengere krav til dokumentasjon enn taxitjenesten Uber Pop. Alle Uber Black-sjåfører og biler må ha løyve for «Selskapsvogn», en egen type drosjeløyve tilpasset limousinmarkedet.
Les også:
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.