Det amerikanske drosjeformidlingsselskapet Uber har skapt mange overskrifter i løpet av de to årene det har vært på plass i Oslo.

Sjåfører som har benyttet seg av Ubers plattform har blitt avskiltet, og Taxiforbundet har beskyldt selskapet for å drive piratvirksomhet.

Selskapets regnskaper i 2015 viser imidlertid at pengene er begynt å strømme inn. Fra 650.000 i 2014, har omsetningen vokst til 5,7 millioner i 2015.

Fakturerer til Nederland

Det er imidlertid ikke persontransport inntektene kommer fra. Uber-sjåførenes norske passasjerer faktureres av selskapet Uber B.V., som er det nederlandske kontoret til selskapet.

– Det er riktig, det er der utviklingen av appen skjer, det er den som gjør det mulig for norske partnersjåfører å kobles mot passasjerer, skriver Ubers Norgessjef Carl Edvard Endresen i et svar til DN.

Fortune har skrevet en lengre artikkel om Ubers skattesystem, der det sentrale poenget er følgende:

«Når en passasjer kjører Uber hvor som helst utenfor USA (...) blir betalingen sendt til Uber B.V. Selskapet sender typisk 80 prosent tilbake til sjåføren gjennom en annen nederlandsk datterselskap, og beholder 20 prosent selv», skriver Fortune.

Partnersjåførene må skatte av pengene de tjener gjennom Ubers plattform i Norge, mens selskapet selv, gjennom ulike konstruksjoner, sender alt bortsett fra én prosent av inntektene til Uber B.V. videre til skatteparadiset Bermuda, til selskapet Uber International C.V, ifølge Fortune.

Les også: Uber stopper omstridt tjeneste i Sverige - fortsetter i Norge .

– Både lokalt og internasjonalt følger Uber alle gjeldende skatteregler. Men det er viktig å merke seg at Uber er fundamentalt forskjellig fra andre digitale selskaper. Partnersjåførene beholder størstedelen av betalingen for hver tur, slik at pengene forblir til beskatning og forbruk i det lokale markedet. Og siden alle transaksjonene er digitale og dermed sporbare er det et veldig transparent system. Uber er en betydelig netto bidragsyter til den lokale økonomien ettersom vi skaper nye muligheter for tusenvis av mennesker i alle byene der vi opererer, skriver Endresen til DN.

I Norge betaler selskapet skatt på resultatet, noe som ifølge årsrapporten ga en effektiv skattesats på 26,6 %. Totalt betalte Uber drøye 118.000 i skatt til norske skattemyndigheter.

Les også (DN+): Omsetning: 3,8 mrd. Skatt: Noen få mill. dnPlus

Samarbeid

Så hvor kommer inntektene til Uber Norway fra?

– Uber Norway AS yter markedsførings- og supporttjenester - som for eksempel promotering av Uber til potensielle passasjerer og partnersjåfører, samt håndtering av spørsmål fra brukerbasen. Regnskapet knytter seg til disse aktivitetene, skriver Endresen

Endresen skriver at 2015 er Ubers første fulle regnskapsår.

– Gjennom 2015 har vi opplevd meget sterk vekst, og denne trenden har fortsatt inn i 2016. Mottakelsen fra både passasjerer og partnersjåfører har vært overveldende positiv, skriver Endresen.

Uber har også inngått flere samarbeidspartnere i Norge, og har gjennomført markedsføringsstunt med Jaguar og KLM.

Les flere saker om Uber og delingsøkonomi:

Delingsøkonomien har ikke fått oss til å slutte i våre faste jobber

Høyesterett tar pirattaxisak til behandling

NRK sier nei til Uber og Airbnb  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.