Uberpop er tjenesten der vanlige folk kan benytte seg av transportplattformen Ubers tjeneste, og tilby transport for brukere av Uber.
Inntoget av tjenesten har skapt misnøye fra etablerte aktører i de fleste land, blant annet på grunn av at tjenesten utkonkurrerer tradisjonelle drosjeselskaper på pris.
- Usikkerhet
Dagens Nyheter kunne i natt avsløre at Uber legger ned denne delen av sine tjenester i Sverige. Ifølge den svenske avisen skjer det som en følge av at gjentatte dommer i det svenske rettssystemet har slått fast at sjåførene har drevet pirattaxivirksomhet.
Uber fortsetter de andre tjenestene de har i Sverige - uberX, UberBLACK og UberLUX.
Uber hevder selv i en epost til DN at stengingen av tjenesten ikke direkte har med sakene i rettssystemet å gjøre.
På sin ferske side popkultur.org, der Uber ber folk dele sine erfaringer med tjenesten, skriver selskapet at årsaken til at det stenges er utsettelsen av en «nødvendig» utredning fra myndigheten, som igjen har forlenget usikkerheten hos sjåfører og passasjerer.
- Den usikkerheten har ført til press på dem som bruker tjenesten. Det er derfor vi, beklageligvis, stopper Uberpop for nå, skriver selskapet.
Omstridt i Norge, men legges ikke ned
Tjenesten legges ned i Sverige 18. mai.
Også i Norge har Uberpop vært omstridt. Politiet har avskiltet et titalls av sjåførene som er knyttet til Uberpop, og også kjørt en rettsprosess mot én av sjåførene.
Det er ventet at politiet vil kjøre en ny rettsrunde i tingretten, der sjåføren vil bli tiltalt for et annet ledd av yrkestransportlovens § 4 enn den han ble i den første.
Men først skal trolig Høyesterett ta en beslutning i den såkalte Haxi-saken i Stavanger, som omhandler den samme paragrafen i yrkestransportloven.
Les også: Høyesterett tar pirattaxisak til behandling
I en uttalelse fra Uber, heter det at selskapet ikke vil gjøre noe med Uberpop i Norge.
– Vår beslutning om å avslutte Uberpop-prosjektet i Sverige vil ikke ha betydning for Ubers tjenester i Norge, ei heller våre andre tjenester i Sverige. Uberpop vil fortsette å bidra til mobilitet i Oslo ved å gi befolkningen et tilbud om en trygg, pålitelig og rimelig måte å komme seg rundt i byen. Den norske viljen til å omfavne de mulighetene en fornuftig regulert delingsøkonomi gir, som har vært understreket av både statsministeren og finansministeren, sender et sterkt signal om at ny og klarere regulering kan og vil bli foreslått for det norske markedet, heter det i den usignerte uttalelsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.