Frankfurt, Tyskland: Konseptbilen C-X17 fra Jaguar er første bil med en helt ny plattform basert på en avansert selvbærende aluminiumsarkitektur.

- Jeg hadde ikke trodd de skulle vise denne nå, ettersom det først kommer en ny modell som skal konkurrere med BMW 3-serie basert på denne plattformen, sier Rune Pedersen som er sjef for importen til Norge.

Bilen Pedersen snakker om er ventet på markedet i 2015. Lav vekt i tillegg til en stiv konstruksjon skal sørge for at Jaguar sier de kan bygge biler med topphastighet over 300 km/t og utslipp som er lavere enn 100 gram per kilometer.

C-X17-konseptet illustrerer hvordan ulike typer biler kan produseres ved hjelp av den samme arkitekturen.

- Vi konstruerte C-X17 fra bunnen fra et klart sett av prinsipper, en dyp følelse av hva som gjør en Jaguar: Spennende proporsjoner, rene linjer, balansert form. Selvsikker og sterk, og likevel med en vakker sensualitet; C-X17 er djerv og helt tydelig en Jaguar, sier Jaguars designsjef Ian Callum, i en pressemelding.

Bilen er 472 centimeter lang og 165 centimeter høy og er en fireseter, men har i tillegg to ekstra seter i bagasjerommet. Bakkekl#229en er på 21 centimeter og bilen har firehjulsdrift, men bilen er konstruert for å kjøres på veien.

En suv fra Jaguar er ventet i løpet av tre-fire års tid.

Les vår test av Jaguars nyeste modell F-Type: Årets peneste bil

 

Les flere nyheter fra Frankfurt:

<b>Mercedes lanserer lekker billig-suv</b>
Full fart på alle fire
Dette kan bli en ny Norgesfavoritt
Grønn luksus drypper på folket
Spår Suzuki-suksess
Volkswagen frir til ungdommen
Porsches fantastiske fartsmaskin
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.