Etter tre branner på fem uker, vil amerikanske trafikkmyndigheter nå undersøke om elbilen Tesla Model S må tilbakekalles.
De elektriske bilene tok fyr etter at det gikk hull i batteripakken etter sammenstøt med metallgjenstander i motorveihastigheter. En tredje brann kom i Mexico etter et kollisjon i høy hastighet. Ingen ble skadet i ulykkene.
Siden den første brannen den 1. oktober har Tesla-aksjen sunket med 37 prosent.
Tesla-sjefen Elon Musk forsvarer i bloggen sin tirsdag at hyppigheten av branner i Tesla er langt lavere enn blant konvensjonelle biler. Årlig brenner omkring 250.000 vanlige biler i USA, noe som tilsier at sjansen for å oppleve en bilbrann i en konvensjonell bil er fire og en halv ganger høyere enn i en Tesla.
Musk mener fremdeles at Model S er den sikreste bilen på markedet, men vil foreta seg tre ting i denne sammenheng.
- Luftfjæringen får en oppdatering slik at bakkekl#229en i motorveihastigheter blir høyere.
- Tesla har spurt National Highway Traffic Safety Administration om å foreta en full utredning på branntilfellene, og vil foreta de eventuelle endringer som NHTSA anbefaler både på kommende og allerede solgte biler.
- Tesla utvider garantien til å dekke også brann, selv om det kommer av en førerfeil.
Tesla har tidligere kollidert seg til toppresultater i kollisjonstester.
Les også: Hvor god er den når dette skjer? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.