STUTTGART, TYSKLAND: Skal man kjøpe seg en sportsbil fra Porsche er det intet annet enn 911 som duger.

Det er dessverre myten som lever i det brede lag av befolkningen.

Så skrekkelig feil går det an å ta. Porsche Cayman er nemlig nyansen i dette store bildet. Mer kjøreglede og trivsel i mellomstore hastigheter er knapt mulig å finne. Cayman utgjør et fantastisk muntrasjonsråd som vil lyse opp i selv de mest dystre og nedtrykte stunder.

 

Etter seks år i markedet er Cayman her med en ekstra R, som i praksis betyr enda mer motor, litt mindre komfort og mer ekstreme kjøreegenskaper. Der 911-purister mener nettopp 911 er den eneste ordentlige og originale Porsche, er det faktisk Cayman i Porsche-porteføljen som er nærmest Ferdinand Porsches første legendariske sportsbil, modellen 356. En lav toseter med midtmontert motor fører til dramatisk annerledes, og kanskje enda bedre, kjøreegenskaper enn 911. I alle fall er det enklere å kjøre fort for alle oss som ikke er vant til ekstremsportsbiler. I de kuperte og svingete schwabiske alpene i Sør-Tyskland ga Cayman R såpass mye at det faktisk var et praktisk problem med trykkfall i kabinen.

Midtmontert motor gir flere fordeler. Spesielt når det dreier seg om en nydelig pakke med 330 hestekrefter fordelt på seks sylindre og 3,4 liter, samt et nystemt eksosanlegg. Tilsammen gir dette et fantastisk lydbilde som for bilens passasjerer blir ekstremt nærgående. Med motoren i praksis liggende inne i kupeen kommer lyden og vibrasjonene opp bare centimeter bak ryggen din når du drar på. Det er nesten som å ha motoren med seg med seg til sengs. Med denne tette intimiteten føler man seg mer i ett med bilen i det man kaster seg hodestups gjennom en sving på tyske landeveier. R-versjonen har ikke bare en skarpere motor enn standardversjonen, men også to centimeter lavere understell, noe som helt sikkert bidrar til enda skarpere kjøreegenskaper. R-versjonen har også gjort noen vektoptimaliserende øvelser ved å kaste ut dørhåndtak og skifte materialer i enkelte deler, uten at det nødvendigvis utgjør noe praktisk verdi utover å være en fiffig gimmick som sparer 55 kilo. Bilen kan leveres uten stereo og klimaanlegg for å spare enda mer vekt, mens koppholdere ikke engang er å finne som ekstrautstyr.

 

Motor og understell er selvfølgelig ekstremt viktige premisser for glede bak rattet, men også styreresponsen på denne doningen er oppsiktsvekkende bra. Den er uforfalsket og ekte og kjennes som å være helt uten elektronisk mikkmakk og fjas. Her føler man asfalten direkte i fingrene omtrent som det var blindeskrift.

Cayman begynner å bli en halvgammel bil, og det bærer enkelte deler av konstruksjonen preg av. For eksempel er navigasjon og kjørecomputer håpløst malplassert. Interiøret er generelt ganske spartansk, men kvalitetsfølelsen er upåklagelig.

Til å være et ytterst marginalt segment er konkurransen i denne bilklassen stor. Det finnes flere bilprodusenter som synes det er artig å ha en liten toseters sportsbil, uten at det medfører noe som helst bedriftsøkonomisk logikk. BMW har Z4, og strengt tatt også 135i, som gode alternativer. Audi RS3 og TT RS er muligens også biler man kan ha i mente, samtidig som nye Mercedes SLK åpenbart er vesentlig tøffere enn forgjengeren. Noen asiatiske kandidater finnes også, men fasiten blir at Cayman R nok kan gi oss som er normalt dårlige til å kjøre bil en helt unik mulighet til å føle oss som verdensmestre. Og den snedige fartsfølelsen bilen gir, fører til at man ikke nødvendigvis må ligge i 200 for at det skal kjennes ut som alt går i hyperfart.

At bilen koster vel mye, gjør strengt tatt ikke noen ting. Porsche 911 er jo dyrere.

 

Les også test av BMW 1 M Coupé: Mesterverk til en Million

Les også: Åtte nye fra Porsche

Store bilder:

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.