Alicante, Spania: Franskmenn er noe for seg selv. Også når det gjelder det å lage biler.
Oppsummert er den nye Peugeot 508 en veldig bra bil, og en modell som Peugeot virkelig har hatt behov for lenge. I en bilklassen der mange velger sin bil, har Peugeot glimret med sitt fravær i flere år nå, om man da ser bort fra den underlige og upopulære 407, samt den større 607 som nykommeren også skal erstatte.
Det er vel ingen hemmelighet at 407 hadde et utseende kun en mor kan like, og med ellers middelmådige kvaliteter blir den raskt utelukket som alternativ for folk som er på jakt etter en familiebil med praktiske egenskaper til en overkommelig pris.
Passat, Mondeo eller Avensis er alle så bra biler at 407 har falt igjennom og ikke vært et reelt alternativ for norske bilkjøpere.
Lekker
Med 508 setter Peugeot en effektiv stopper for dette. Bilen kommer inn som et friskt pust, i en klasse som ikke akkurat oser av spennende bilvalg.
508 er faktisk en lekker bil. Ja, den er ikke ulik konkurrentene, men i motsetning til 407 er den pen, og gjør at en fransk bil burde bli et alternativ for også andre enn annerledestenkende, halvstuderte røvere med en hang til franske verdier som rødvin, løksuppe og hydraulisk fjæring.
Ikke nok med at det ytre nå stemmer med virkelighetsoppfatningen til oppegående mennesker med en viss sans for linjer og proposjoner, men bilen har enda flere tilgivende trekk når du først setter deg bak rattet på den.
Rimelig innsteg
I tillegg er den relativt rimelig med en innstegspris for stasjonsvognen på 286.900 kroner, eller 10.000 kroner mindre for sedanen. I forhold til forgjengeren 407 har den også vokst de nødvendige centimetrene som gjør at den er aktuell som en familiebil.
Bagasjeromsplassen er på det jevne i klassen. 560 liter er greit, men utformingen på bagasjerommet er noe underlig. Hjulkassene stjeler litt av plassen, og takutformingen begrenser mulighetene til å ta med seg for eksempel en vaskemaskin eller lignende kasseformede objekter.
Veksten har altså økt størrelsen på bagasjerommet på nivå med konkurrentene, men også gitt en imponerende plass til beina i baksetet. Her kan det ikke være andre enn kanskje Skoda Superb som kan tukte Peugeot.
Bra veigrep
Selv om bilen altså har vokst, har den på samme tid blitt lettere. Stasjonsvognen veier 45 kilo mindre enn forgjenger 407. Det merkes også på kjøreegenskapene, som i det hele tatt er bra på 508. Styringen er av den "gammeldagse" hydrauliske typen, selv om det nå til dags er flere som går over til elektrisk styring. Det bidrar sammen med det nye forhjulsopphenget til at bilen er fin på veien, med presis styring og bra veigrep. På veien føles den nesten som en tysker, og det er positivt ment.
Under panseret har 508 et utvalg på to bensinmotorer og fire forskjellige dieselmotorer. For det norske markedet er det den minste dieselmotoren på 1,6 liter og 112 hestekrefter som gjelder, og da får du også valget mellom en vanlig manuell girkasse eller fattigmanns automatkasse, som vi velger å kalle Peugeots elektronisk styrte manuelle girkasse.
Upretensiøs
Det krever definitivt tilvenning å kjøre bilen med denne girkassen, det kan bli litt rykk og napp, og masete i starten. Så noen ekte automatgirfølelse gir den ikke, men den er relativt effektiv, og sammen med start/stopp-teknologi gir den et utslipp på 116 gram per kilometer, eller ni gram mer enn samme motor med manuell femtrinns girkasse.
Vi hadde definitivt valgt en manuell girkasse på bilen, men ifølge Peugeot Norge kommer 70 prosent av kundene til å velge den automatiserte girkassen som øker bilprisen med 8000 kroner.
Og på samme måte som med girkassen er det noe upretensiøst med mye av det Peugeot leverer. Det virker som de vet hvor på rangstigen de er, og jobber utfra det utgangspunktet.
Et eksempel på dette er det noe uelegante head-up displayet med en liten glassplate som projiserer fart og annen informasjon til føreren. Andre som tilbyr en slik løsning, legger tallene rett på frontruta, men dette virker for komplisert for Peugeot. Det hviler en noe befriende upretensiøs følelse over det hele. ”Vi er ikke premium, men lager tilsvarende utstyr på en litt enklere måte.”
Kvikk bensin
Et alternativ til de sedvanlige dieselmotorene er den gode 1,6-liter store bensinmotoren som ved hjelp av turbo yter 156 hestekrefter. Den mangler noe av dieselmotorenes bunndrag, men er til gjengjeld adskillig sprekere oppover turtallskurven. Dessverre blir den noe uaktuell på det norske dieselglade markedet da den fort koster 60-70.000 kroner mer enn dieselmodellen.
Innvendig er materialkvaliteten økt, og selv om noen av knappene er skjult under en underlig luke på venstre side, er det meste intuitivt å finne frem til. I høye hastigheter er det ikke fritt for at en del vindstøy når inn i bilen, men man sitter godt i gode seter, og støyen blir noe mindre ved å lukke gardinen til det store glasstaket.
Også firehjulsdrift
Til neste år kommer Peugeot med hybrid-versjonen av 508. Bilen får da en kombinasjon av den dieselmotor og en elmotor på bakhjulene som til sammen skal gi 200 hestekrefter og 500 Nm i dreiemoment. Utslippet er oppgitt til imponerende 99 gram per kilometer.
Denne modellen får altså firehjulsdrift, og kommer også med ekstra bakkekl#229 og noe tøffere utseende, og blir dermed an slags allroad ala Peugeot.
Bilen lanseres som både sedan og stasjonsvogn i april, og Peugeot Norge sier de skal selge 2.500 biler i år. Ettersom Peugeots alternativ i denne klassen ikke har gjort det så bra tidligere (48 nordmenn kjøpte 407 i 2010), skal kundene stjeles fra konkurrentene, som produsenten selv peker ut som Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.
Jeg liker den nye 508, og tror Peugeot kan selge massevis av biler. Den har blitt stor nok, den har utseendet med seg, den er komfortabel, ligger fint på veien og kommer til en hyggelig pris.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.