Den neste oljekrisen skaper elbilene, ifølge en omfattende analyse fra Bloomberg New Energy Finance .
I analysen konkluderes det med at elbilene vil redusere oljebehovet med to millioner fat om dagen i år 2028 sammenlignet med dagens nivå.
Sammmenligner med T-Forden
Analysen er basert på salgsveksten av elbilene det siste året sammenlignet med andre tekniske nyvinninger som fargefjernsynets inntog, solpaneler og ledlamper.
«Ifjor økte salget av elbiler med 60 prosent i verden. Det er et interessant tall, fordi det er også anslaget hva elbilprosenten Tesla mener vil være veksten fra 2020, og er den samme vekstraten som hjalp Fords Model T til å utkonkurrere hesten i årene fra 1910», heter det i analysen.
Dersom salget av elbiler holder samme vekst-tak vil det ifølge analysen medføre en reduksjon i etterspørsel av olje som utgjør to millioner fat per døgn så tidlig som 2023.
«Det vil utløse en tilsvarende oljekrise som startet i 2014», heter det i analysen.
"Begynner å se et massemarked"
Men Bloomberg New Energy Finance mener at en årlig økning på 60 prosent i elbilsalget ikke er sannsynlig og utsetter nedgangen i etterspørselen av olje basert på nullutslippsbiler til 2028.
Ifølge analysen vil elbilene tilsammen redusere etterspørselen på totalt 730 millioner fat olje i året.
Bloomberg mener at det er flere årsaker til at elbilene vinner terreng og at 2020 blir elbilens store tiår.
– Batteriprisene har falt med 35 prosent det siste året, noe som gjør at man begynner å se et massemarked for elbiler, heter det i analysen.
Bloomberg New Energy Finance anslår at 2039 vil elbiler ha en andel på 35 prosent av nybilsalget verden over.
«I 2040 vil elbiler med stor rekkevidde koste mindre enn 22.000 dollar (red.anm. 190.000 norske kroner)».
I analysen understrekes det at dette har ikke oljeprodusentene regnet med og viser til at oljekartellet Opec tror at elbil salget i 2040 vil utgjøre en prosent.
«Avhengig av fotfeste»
Administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken støtter Bloombergs analyse at elbilene og andre nullutslippsbiler som hydrogen vil utgjøre en stor del av bilparken i årene fremover.
– Man får ingen nobelpris for å spå det, sier Thorsen.
– Vil stort salg av nullutslippsbiler føre til ny oljekrise?
– Under forutsetningen at slike biler får fotfeste i store land som India, Kina og USA, sier Thorsen.
Han legger til at tekniske forbedringer vil gjøre elbilene mere attraktive.
– I 2018/2019 vil det komme elbiler med en realistisk rekkevidde mellom 30 og 40 mil. Da trengs det kun en liten kaffepause for å lade bilen med en tur fra Oslo til Trondheim.
Thorsen mener at politiske vedtak kan endre etterspørselen etter elbiler i Norge.
– Man kan fjerne gratis bilparkering og kjøring i kollektivfelt med elbil, men dersom kjøperne må betale moms blir elbilene i Norge 25 prosent dyrere. Det vil få en negativ innvirkning, sier Thorsen.
Ifjor ble det solgt totalt 150.686 nye personbiler i Norge. Av disse var 25.788 nye personbiler med nullutslipp – hvorav kun ni var hydrogenbiler.
Økningen av nullutslippsbiler i Norge var ifjor på 42 prosent sammenlignet med salget i 2014.
Les også:
Oljeselskaper leder an i oppgang på Oslo Børs
Synnøve Finden anker ostesaken til lagmannsretten
Se video: Janne løper «Tour de finance» fra Frogner til Fornebu hver dag
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.