Black Friday, den inneklemte dagen mellom Thanksgiving og helg, er en amerikansk handelstradisjon som skal innebære svært lave priser på utvalgte, attraktive varer. Det regnes også som starten på julehandelen. Summen av penger som brennes av i løpet av denne dagen, overvåkes nøye av analytikere som vil anslå julehandelseffekten på butikkkjedene og produsentenes økonomi.

- Det var rekordmange kunder innom, sier Terry Lundgren, toppsjefen i varehuskjeden Macy's. Fredag morgen klokken 06:00 sto han ved inngangen til kjedens hovedbutikk i 20 minutter for å se på strømmen av kunder.

- Men nå gjenstår det å se om oppmøtet gjenspeiles i dalget, sier han.

Macy-aksjen steg over to prosent fredag.

- En grei start

- Black Friday ga julehandelen en grei, men ikke eksplosjonsartet start, sier Simeon Gutman, analytiker i Morgan Stanley.

Det som gjør det litt vanskeligere å estimere handelen i år enn det har vært tidligere er veksten i netthandel og tendensen til at stadig flere åpner på selve Thanksgiving, midt i det som regnes som årets viktigste familiemiddag i USA.

Den nasjonale handelsforeningen estimerte 140 millioner handlende fredag, noe som er en liten nedgang fra i fjor. De anslår også Black Friday til å stå for 15 prosent av julehandelen.

Samtidig møtte kjeder som Walmart store protester for ødeleggelsen av Thanksgiving.

God vekst i Norge

En undersøkelse referert i CNN Money viser at 93 prosent av butikkene som var undersøkt tilbød de samme varene som i fjor til sterkt kuttede priser.

- Det er trolig ikke verdt å stå opp tidlig for, sier Matthew Ong, analytiker i NerdWallet til avisen.

I en annen artikkel på samme sted, spør avisen seg om Black Friday har mistet piffen basert på observasjoner av halvfulle kjøpesentre.

I Norge har den amerikanske tradisjonen fått fotfeste de siste årene. På Norwegian Outlet konkluderer eierne med at årets handel slo alle rekorder, skriver Finansavisen. Men det var før kassene var talt opp.

- Vi omstatte for like mye på Black Friday i fjor som vi normalt gjør på to uker, sier Einar Sørland, sjef for Norwegian Outlet til Finansavisen.

Og i år mener han besøket er langt bedre. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.