Dermed er det tvilsomt om kampflyet kan vises fram som planlagt på et flystevne utenfor London neste uke.
Det er bygget fire ulike utgaver av F-35, og Norge har besluttet å kjøpe 52 fly av typen F-35A. Modellene F-35B og C har fortsatt flyforbud på ubestemt tid siden årsaken til brannen i juni ikke er klarlagt.
– Det er ikke påvist noen hendelse som utgjør hovedårsaken, sier den amerikanske viseadmiralen David Dunaway i et skriv som nyhetsbyrået Reuters har fått tilgang til.
Ny vurdering
Granskingen av motorbrannen fortsetter, og en ny vurdering av flyforbudet skal gjøres senest 16. juli.
Opprinnelig var det meningen at F-35 skulle vises fram på to store britiske flystevner nå i juli. Royal International Air Tattoo pågår denne helgen, mens Farnborough-stevnet begynner mandag og varer til 20. juli.
Hvis ikke det amerikanske flyet blir klart før Farnborough avsluttes, vil det sette USA i et pinlig lys, ifølge Reuters, som tror mulighetene for å selge flyet til flere land kan bli svekket. Både Danmark og Canada er i ferd med å vurdere innkjøp av flytypen.
Rett før avgang
Motorbrannen 23. juni oppsto i et F-35A idet en pilot forberedte seg på take off på en flybase i den amerikanske delstaten Florida. Ifølge Dunaway vil tillatelse til å fly igjen bli gitt så snart dette er mulig av hensyn til sikkerheten.
F-35 produseres av selskapet Lockheed Martin. Utviklingen av flyet er det dyreste våpenprosjektet i USAs historie og ventes å koste en sum tilsvarende 2.470 milliarder kroner.
Prisen for de 52 F-35A-flyene som Norge skal kjøpe, er anslått å bli over 60 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.