Norwegians amerikanske flyplaner er fortsatt i det blå, men kan likevel være ett skritt nærmere en avgjørelse. 14. juli møttes en topptung delegasjon fra USAs transportmyndigheter sine motparter i EU for å snakke ut om Norwegians langdistansefly og planer om å fly til USA.
Rent formelt gikk diskusjonen på å få en felles forståelse for paragraf 17 i den såkalte Open Skies-avtalen, som regulerer luftfarten mellom USA og Europa.
Flybransjen i USA mener at norske Norwegians bruk av asiatisk personell ombord i fly registrert i Irland som trafikkerer USA, strider mot artikkel 17 i luftfartsavtalen mellom USA og Europa, og at Norwegian med dette underminerer de sosiale rettighetene til ansatte i luftfarten.
Ikke invitert
Norwegian hevder forretningsmodellen selskapet ønsker å bruke, ikke bryter denne paragrafen, og har støtte fra europeiske luftfartsmyndigheter.
– Jeg vet ikke hva som foregikk på dette møtet, og vi var heller ikke invitert dit, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
Rapporten fra møtet ble sendt ut av luftfartsmyndigheter mandag denne uken, og konkluderte med at et ensidig avslag på en slik søknad som Norwegian nå har inne til godkjennelse i USA, ikke er i samsvar med «Open skies»-avtalens ånd. Skal Norwegian få avslag på sin søknad, må dette ifølge referatet fra møtet skje hvis både USA og europeiske luftfartsmyndigheter er enige.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.