En kø av nye sportsbiler og muskelbiler vises frem for første gang på North American International Auto Show i Detroit denne uken. Messen, som åpnet for pressen mandag, er en av de viktigste i bransjen. Rundt én million besøkende er ventet når dørene åpner senere i uken.
Selv om et par el-biler stjeler mye oppmerksomhet, handler lite om grønne kjøretøy i år. Tvert imot er bilene sterkere, kjappere og smartere enn noen gang.
Mestselgende
Ford presenterer tre vidt forskjellige muskelbiler som hver for seg illustrerer trenden. Først ut nye GT med midtmontert motor, over 600 hestekrefter og chassis i karbonfiber. Bilen skal settes i produksjon neste år, 50 år etter at den opprinnelige GT-en vant Le Mans-racet fire år på rad.
Et sted i midten: Ford Shelby GT350R Mustang, en løpsbil bygget for gatekjøring. V8-er, minst 500 hestekrefter, og verken aircondition eller bakseter for å spare vekt.
I motsatt ende av skalaen: Den trauste pickupen F-150, som de siste 33 årene har vært USAs mestselgende bil.
I neste års utgave av offroadutgaven Raptor vil Ford bruke F-150-en som basis, men med en rekke endringer. Aluminium er byttet ut med stål mange steder. Det gir 250 kilo vektbesparelse. En bensinslukende V8-er er byttet ut med en drivstoffgjerrig 3,5 liter V6-er. Til tross for mindre volum, yter motoren mer enn den gamle - godt over 400 hestekrefter.
-Dette handler ikke bare om muskler. Disse bilene er utstillingsvinduer for vår nyskapning og teknologiutvikling. Drivstoffgjerrige motorer, lette produksjonsmaterialer og aerodynamiske karosserier - dette er kunnskap vi vil bruke i alle bilene våre fremover, sier konsernsjef Mark Fields til DN.
Lukseriøst
Ford-konsernet er ikke det eneste som tenker slik. Nye sportsbiler og luksuriøse amerikanske minilastebiler dominerer messeområdet.
-Hvis det er et tema i år, så er det ytelse. Alt handler om kraft, selv for pickupene. Det kan selvsagt skyldes en tilfeldighet at det skjer samtidig som bensinprisene er så lave, men det danner et bakteppe for store kjøretøy og sportsbiler. Dette er den minst grønne bilmessen på mange år, sier senioranalytiker Jessica Caldwell i Edmunds til Detroit Free Press.
Dodge viste frem nye Charger og Challenger Hellcats, med over 700 hestekrefter, Cadillac presenterte CTS-V med 600 hestekrefter, mens Camaro Z28 må nøye seg med skarve 500 hestekrefter.
- Dodge Twin Charger og Challenger Hellcats: Med 707 hestekrefter regnes 2015 Dodge Charger SRT Hellcat som verdens mest muskuløse sedan.
- Acrua NSX: Superbilen er tilbake, ti år etter at Honda-eide Acrua sluttet å produsere den opprinnelige utgaven. Nye NSX vil få midtmontert V6-er og tre elmotorer med tilsammen 500 hestekrefter. Pris? Drøyt millionen i USA.
- Cadillac CTS-V: Sedan med en Corvette under karbonpanseret. 640 hestekrefter, den kraftigste Cadillacen som noensinne er produsert.
- Buick Cascada: Buick slipper sin første toppløse bil på over 20 år for å nå yngre kundegrupper. Merket er kjent for å være mest pop blant eldre bilister.
- Tesla Model S P85D: 3,2 sekunder. Så lang tid trenger den nye elbilen på å gjøre unna null til 100 km/t. Til å hjelpe seg har den to motorer på tilsammen 691 hestekrefter og et kjøreprogram som faktisk heter «Insane Mode».
- Infiniti Q70L: Luksussedan som skryter av ekstra «leg room» i baksetet og halvhissige hester lengst fremme.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.