Det er en del sannhet i mytene, han innrømmer det.
– Miljøet er både avslappet og ambisiøst. En del av jobben er å finne kleine Youtube-videoer. Mye vi gjør er jo forankret i popkultur.
Det er ganske stereotypt kontor, sånn sett. Litt påtatt kleinhet med ulike fargetyper og elgtøfler rundt omkring, sier Jørgen Sibbern.
Som tekstforfatter i reklamebyrået 72 and sunny i Los Angeles starter aldri arbeidsdagen for 9.30. Hjernen skal være på, man skal lese og trene først.
Til gjengjeld blir kveldene sene. Kundene er kravstore og gigantiske. 25-åringen fra Oslo har jobbet med kampanjer for selskaper som Google, Starbucks, Converse og Budweiser.
Les også: Rørrleggeren som ble toppsjef i USA
– Når du er ny er du på bunn. Jeg skriver og hjelper til, men det blir vannet ut underveis i prosessen. Det var frustrerende i begynnelsen, noen ganger følte jeg jo at det jeg leverte var bedre enn hva det ble til. Men vi har et åpent miljø, som det både er fordeler og ulemper med. Ideer henges opp på veggen sånn at alle kan kommentere – uansett hvilken stilling de har, sier Sibbern.
Verdiløst papir
Det finnes ingen andre veier oppover enn å jobbe seg dit.
– Fake it ’till you make it. Det er det jeg føler jeg har gjort. Alt handler om prosjekter du har gjort tidligere, hva du har i mappen, sier Sibbern.
– Da jeg byttet til reklame var det plutselig ingen som brydde seg om hva jeg hadde gjort tidligere. Tjenesteuttalelse fra Forsvaret, liksom. Det hadde ingen verdi. Ikke økonomifagene heller, sier han.
Veien til jobben som tekstforfatter gikk nemlig via økonomistudier i Miami.
– Jeg skulle bli Gordon Gekko, men var ikke så god i matte.
Etter halvannet år droppet han ut og søkte seg i stedet inn på den svenske reklameskolen Hyper Island.
En bar i Amsterdam
Skolen lar studentene få jobbe med «ekte» prosjekter og pisker dem ut på praktikantopphold. Sibbern og art directoren han jobbet i tospann med fikk innpass hos et selskap i Amsterdam i ti måneder. På en bar i byen fikk de møte med en leder på 72 and sunnys Amsterdam-kontor.
– De likte det vi hadde gjort og ble tilbudt frilansjobb for dem i Amsterdam i tre måneder, sier han.
Det gjorde veien til USA enklere.
Ble testet først
– Selskaper i USA må være sikker på at du er verdt mange tusen i visumutgifter før de ansetter deg. De fikk testet oss ut i Europa først, og var dermed trygge på at vi kunne levere, sier Sibbern.
Han mener også det er lettere å bli «invitert» til USA av store firmaer.
– De har egne advokater som gjør hele visumjobben for deg, fyller ut alle skjemaer og vet nøyaktig hva som må ordnes, sier han.
Sibbern mener praksisplasser er det viktigste for å få seg jobb i reklamebransjen. Og mangel på skam.
– Jo mer du pusher, jo mer får du igjen. Reklamebyråer får masse mail, sjefer avlyser møter. Ikke vær redd for å møte opp på døra. Folk er triveligere enn du tror.
Les om flere unge nordmenn i utlandet:
Som 14-åring bestemte Vilde (25) seg for å jobbe for FN når hun ble stor
Dan Bjørke (28) satset alt i Shanghai
- Her snakker alle tre eller fire språk
Følg saker om studieliv, jobb og karriere på DNs talentsider(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.