Storpolitikk stanser «kanaltullingen»

Wang Jing var en av Asias rikeste menn og ville bygge en konkurrent til Panama-kanalen. Nå er det meste av formuen borte og kanalen i ferd med å bli stoppet av storpolitikk.

Den kinesiske forretningsmannen Wang Jing fikk i juni 2013 konsesjon av president Daniel Ortega til å bygge Nicaragua-kanalen som skulle knytte sammen Stillehavet med Atlanterhavet – i konkurranse med Panamakanalen. Storpolitikk har ført til at prosjektet til 50 milliarder dollar sannsynligvis skrinlegges. Foto: Esteban Felix/Ap/NTB Scanpix
Den kinesiske forretningsmannen Wang Jing fikk i juni 2013 konsesjon av president Daniel Ortega til å bygge Nicaragua-kanalen som skulle knytte sammen Stillehavet med Atlanterhavet – i konkurranse med Panamakanalen. Storpolitikk har ført til at prosjektet til 50 milliarder dollar sannsynligvis skrinlegges. Foto: Esteban Felix/Ap/NTB Scanpix
Publisert 28. November 2017, kl. 19.00Oppdatert 28. November 2017, kl. 19.00
KinaNicaraguaPanamaInfrastruktur