Dette er altså konseptbilen Terra som skal vises under den forestående bilutstillingen i Paris. Den kombinerer to ting Nissan er gode på: suv og elbil.

Nå er bilen mer avansert enn en elbil, for den har nemlig en brenselcelle og følger Nissans visjon om "den første nullutslipps-suven". Nå er ikke det helt riktig, ettersom det allerede kjører hydrogendrevne Hyundai-suver rundt på norske veier, men tanken er i hvert fall god.

Terra har hentet det elektriske drivverket til forhjulene fra Leaf, og i tillegg sitter det en elektrisk motor i hvert av bakhjulene, som gjør at det blir en firehjulsdreven bil.

  Under panseret er det god plass for Nissans egenutviklede hydrogen brenselscelleenhet: en flat, meget kompakt enhet som har en verdensledende krafttetthet på 2,5kW/L. Dette er den nyeste i en serie av Nissan brenselsceller siden 1996, og enheten koster bare en sjettedel av dens forgjenger fra 2005 i og med at behovet for kostbare metaller er redusert med en fjerdedel fra det tidligere stadiet.

- Vår utfordring var å ta Nissans styrke innenfor suver og crossovere fremover inn i nullutslippsæraen der brenselsceller er det nye grenselandet i nullutslippsmobilitet, sier Francois Bancon, Nissans direktør for produktstrategi og planlegging i en pressemelding.

Føreren plasserer et elektronisk nettbrett som fungerer som "intelligent nøkkel" i docking-stasjonen når hun/han setter seg inn i bilen og tar det med seg når bilen forlates. Nettbrettet viser hastighet og andre viktige ytelsesindikatorer, samt underholdning, kommunikasjon, navigasjon og alle de funksjonene vi forventer fra et nettbrett.

Setene kan foldes sammen og det kompakte drivverket gjør at gulvet i Terra blir så flatt at man kan transportere ganske så store gjenstander.

Nissan sier Terra er en ren konseptbil, men at de kan masseprodusere elektriske biler med brenselsceller når hydrogen blir allment tilgjengelig. Spørsmålet er når det blir...?

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.