Siden 2006 har Ferdinand Motor solgt eksklusive sportsbiler fra sine lokaler på Minde i Bergen. Selskapet har spesialisert seg på parallellimport fra utlandet, og skaffer til veie det kundene måtte ønske. Med bakgrunn i stor suksess med salget av den elektriske sportsbilen Tesla Roadster, skiller selskapet nå ut et eget selskap som skal selge miljøkjøretøy.

- Vi ser behovet for å lage dette under en egen fane, og i et egnet lokale, sier daglig leder Gunnar Birkenfeldt til DN.no, men hevder det ikke er for å distansere seg fra de andre bilene de selger.

Ferdinand Evo?
- Vi skal bruker Ferdinand-navnet videre, men det er klart at de andre bilene vi selger er bensinslukere, så et eget lokale vil skape en tydligere profil, sier Birkenfeldt. Det er ennå ikke helt bestemt hva navnet på selskapet blir, men han antyder at navnet Evo kan bli brukt på det nye selskapet.

 

- Vi har sett noen synergier fra sportsbilsegmentet. De første kundene på Tesla Roadster var rikfolk som kunne bruke én million på en bil de kunne kjøre i kollektivfeltet med. Mange av disse hadde Porsche og Ferrari ved siden av Teslaen i garasjen, sier Birkenfeldt.

For Ferdinand Motor har det gått sport i å være først i landet med nye bilmodeller. Så også med den helt ferske Chevrolet Volt.

Les test av Chevrolet Volt: Spennende spenningsløs nyhet

Suksess med Tesla
En av Ferdinand Motors største suksesser har altså vært salget av den elektriske sportsbilen Tesla Roadster. Med en kontraktsomsetning på omkring 35 millioner på Tesla alene. Av disse 35 Tesla-millionene er også 35 kontrakter på den kommende Model S.

- Model S blir det helt store for oss, sier Birkenfeldt, som også skal ta inn alle de nye hybridene som kommer i tillegg til de nye elbilene.

Hiver seg på
Mot slutten av juni venter han nye Nissan Leaf, og den kommende luksus-hybriden Fisker Karma skal etter sigende komme innen årsskiftet.

Les test av Nissan Leaf: Hverken skjønnhet eller udyr

- Vi hiver oss på det som er, sier Birkenfeldt om hva slags biler som skal selges i den nye butikken.

Regnskapene fra ifjor revideres i disse dager, og omsetningen var på omlag 50 millioner kroner, fordelt på 70 biler.

-Vi fikk en trøkk i trynet under finanskrisen, men nå gjør vi penger, og tør satse på noe annet, sier Birkenfeldt til DN.no.