Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) satser milliarder på jernbane og veier og er en budsjettvinnerne.
- Vi må ta vare på den infrastrukturen vi har. Over mange år har vedlikeholdsetterslepet økt på veg og bane. I 2015 endres dette. For første gang på flere tiår vil vedlikeholdsetterslepet på veg bli redusert. Kombinert med effektiviseringsgevinster vil man også på jernbanesiden få til stans i veksten av vedlikeholdsetterslepet, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.
Bevilgningene til vegformål øker med 18 prosent sammenlignet med budsjettforslaget for 2014 fra den rødgrønne regjeringen. Det samlede beløpet er 26,8 milliarder kroner.
- Vi skal sikre godt vedlikehold. I riksvegtunnelene vil det bli foretatt omfattende fornyingstiltak for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhets- og elektroforskriftene, siere statsråden.
Les Alt om statsbudsjettet 2015
Han legger til at fylkesveiene "er den kanskje største blant flere budsjettvinnere, med en økning på hele 67 prosent", heter det i pressemeldingen.
Regjeringen bevilger 21 millarder til jernbaneformål. Det er en økning på 12,1 prosent sammenlignet med budsjettforslaget for 2014 fra den forrige regjeringen.
På Sørlandsbanen kommer det nytt og bedre togtilbud med langt flere avganger, og pendelen på Trønderbanen utvides sørover til Melhus. Det legges opp til å kjøpe inn ytterligere vognsett til NSB som vil styrke tilbudet på Østlandet og Jærbanen.
Solberg-regjeringen setter også av midler til utbygging av Fornebubanen.
Til det nye investeringsfondet for infrastruktur settes det av 40 milliarder kroner, slik at det nå totalt er 70 milliarder kroner i fondet.
"Dermed ligger regjeringen allerede foran sin egen ambisjon om 100 milliarder kroner i løpet av 5 år. Det planlagte vegutbyggingsselskapet skal etter planen etableres i løpet av 2015.", heter det i pressemeldingen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.