Klesbutikken Brandy Melville i Bogstadveien har på flere varer kun europriser, og i kassen regnes disse ut ved å legge til en null bak. Det vil i realiteten si at de opererer med en valutakurs på 10, mens den i skrivende stund ligger på 8,23.
Dette regnestykket gjør prisen for disse varene mer enn 20 prosent dyrere enn den egentlige prisen som står i euro.
Lovbrudd
- Dette er etter vår vurdering brudd på markedsføringsliven § 10 å ikke oppgi prisene i norske kroner, sier Jo Gjerdrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.
Markedsføringsloven § 10 bestemmer at alle som selger varer og tjenester skal informere om prisene. I Norge er norske kroner tvungent betalingsmiddel etter sentralbankloven og da må prisene oppgis i norske kroner.
- Etter loven skal det altså ikke være nødvendig å regne på kurser når man handler i butikker i Norge. Man har krav på å få oppgitt total pris i NOK, legger Gjerdrem til.
Les også: Tror på sterkere krone
1 euro = 10 kroner
Daglig leder i butikken i Bogstadveien, Anna Magdalena Kellman, kommenterer at klærne i butikken har prislapper med ulike valutapriser, det er kun tilbehør, for eksempel vesker, som kun er priset med euro.
Både Kellman og pr-kontakten til butikken, lokalisert i Amsterdam, forklarer at dette gjelder kun fem prosent av butikkens varer. Ved smykkene står det skiltet «1 euro = 10 kroner». Bilder av dette eller resten av butikken fikk ikke DN lov til å ta.
Utenom dette har daglig leder ingen kommentar til saken.
For høye kostnader
- Kort sagt er grunnen til at vi bruker en valutakurs på 10, og ikke den kursen du snakker om, høye kostnader i Norge i forhold til andre euro-land, forklarer Gina Suti, pr-rådgiveren til en Anique Van der Hulst, en av eierne til Brandy Melville-klesvarekjeden.
Høye kostnader ved lønninger, leie, forsikringer, transport og skatter er dermed grunnen til at de tar høyere priser i Norge.
- Norge er ranket i topp 3 dyreste land, men vi prøver å holde prisene så lave som vi kan, legger Suti til.
Butikken har tidligere vært omtalt i media, da de fikk refs for sine små størrelser.
Les også:
Kraftig shoppehopp i juni (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.