Alt vedlikeholdsetterslep på norske veier skal fjernes med ett eneste grep, foreslår samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for neste Nasjonal transportplan (NTP). Prislappen er på 876 milliarder kroner.
– Enhver dott kan bruke penger, men det krever god styring og ledelse for å gjennomføre tiltakene. Jeg vil måles på om vi gjorde det vi skulle, ikke bare at vi svidde av pengene, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.
Han vil gjøre store endringer i hvordan infrastrukturutbyggingen i Norge skal planlegges, når han fredag sender sine forslag til Vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket.
De største endringene går ut på at regjeringen vil spørre de tre transportetatene om det er mulig å fjerne alt vedlikeholdsetterslep i løpet av neste NTP-periode.
Utvides
Som NTB meldte onsdag, blir innføring av en ny motorveiplan del av den nye transportplanen, og planperioden skal utvides fra ti til tolv år. Det vil si at neste NTP, som legges fram våren 2017, skal gjelde fra 2018 til 2029 og ikke fra 2018 til 2027.
NTP skal ha et perspektiv der man ser fram mot 2050, og det skal utvikles en egen klimastrategi. Kategoriseringen av fylkesveier og riksveier skal vurderes på nytt.
Det største målet blir å ta igjen vedlikeholdsetterslepet, som ingen per i dag vet størrelsen på, men et gjennomsnittlig estimat ligger på rundt 58 milliarder kroner i året. Solvik-Olsen vil legge 10-15 milliarder på toppen av det hvert år, totalt 73 milliarder kroner i året. I beste fall betyr det dermed 876 milliarder kroner til samferdsel for neste NTP-periode, opplyser statsråden.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.