Derfor holder Nye Veier orienteringer og innlegg først på norsk og deretter de samme på engelsk under tirsdagens samling på Gardermoen.

Nye Veier er statsselskapet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opprettet for å  få bygget  ut sentrale hovedveistrekninger raskere, billigere og med større sammenhengende parseller enn  Statens veivesen gjør. Selskapet var operativt fra  siste årsskifte.

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier sier tidsbruk og kostnader allerede ligger under det som var angitt i Vegvesenets planer på de første veistrekningene  selskapet får utbyggingsansvar for.

- Hva er grunnen til lavere pris og høyere tempo?

- Stordriftsfordeler ved å bygge lengre sammenhengende strekninger. Det blir færre opp- og nedrigginger for entreprenøren. Det andre er å bygge mer standardisert og la entreprenørene konkurrere på valg av teknisk løsning. Når entreprenørene velger egen teknisk løsning, er det også naturlig at disse bærer ansvaret for overskridelser. Det som er viktig for oss er at vi er interessert i sunn konkurranse og god kompetanse, sier hun.

 

Prosjekter

Utbyggingen av E18 Arendal -Tvedestrand er allerede utlyst.

 - Fire selskaper er nå prekvalifiserte og konkurrerer om oppdraget. Ett er tyske Hochtief Infra , tre er norske  -  AF, Skanska og NCC Roads. Den siste kan man vel diskutere om er norsk, sier Hovland.

Avgjørelsen om kontrakt kommer i begynnelsen av desember.  Invitasjon til  anbud på strekningen Rugset-Dørdal nær Brevikbrua i Bamble  ble lagt ut sist fredag. Nye Veier planlegger tilsvarende anbudsinnbydelse for prekvalifikasjon på 43 kilometer på E6 mellom Kolomoen og Moelv rett etter sommerferien.

- I vår første prognose her ligger vi allerede 350 millioner kroner under kostnadsoverslaget til Statens vegvesen, og med to år tidlligere åpning av veien, sier Hovland.

 

Ferdig?

- Når kan folk flest da  regne med å  få kjøre  på disse  tre strekningene ferdigbygget.  Det vil vel være "syretesten" på om dere virkelig klarer å bygge fortere  - og billigere?

 -For strekningen Kolomoen forbi Hamar og til Moelv er planen åpning høsten 2021. For Tvedestrand-Arendal slutten av 2019, og samme tidspunkt for Rugtvedt -Dørdal. sier Ingrid Dahl Hovland.

Les også på DN.no:

Sverdrup-plattformen igangsatt før tiden

– Vi er en nasjon med energidrikker som drivstoff

Slik er Røkkes nye oljekjempe

Har du sett denne?

Se Gunhild Stordalen åpne Eat-konferansen
13:23
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie (DN+)?

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.