De har vokst og vokst og vokst og vokst - og vokser fortsatt. Men til tross for at undersøkelser viser at lavprisflyselskapene i Europa vil øke markedsandelen fra 38 til 52 prosent i 2020, er det ikke lenger tosifrede vekstrater for de største og velposisjonerte selskapene.
Det viser de siste trafikktallene fra easyJet og Ryanair, skriver check-in.dk.
Hos begge de to suksessrike lavpriskjempene havnet passasjerveksten på litt over 6 prosent i august. Det er lavere enn samme måned tidligere år, der begge lavprisflyselskapene har kunnet skryte av tosifret vekst.
Rundet 8 mill. passasjerer - på én måned
Ifjor steg antall lavprisflypassasjerer med 6,1 prosent til totalt 172 millioner passasjerer. Det er den laveste veksten på mange år hos lavprisflyselskapene. Men: Veksten er ulikt fordelt, og selv om de største flyselskapene ikke lenger presterer så sterkt som de gjorde før, er veksten langt sterkere hos "up and coming"-selskaper som Norwegian og spanske Vueling.
easyJet og Ryanair vokser imidlertid fortsatt, selv om veksten har bremset noe opp: I august fløy easyJet over 5,5 millioner passasjerer, mens Ryanir fløy over 8,1 millioner passasjerer i samme måned. Det er månedsrekord for Ryanair.
Med rundt 6 prosent vekst, betyr det at de to største lavprisflyselskapene ikke flyr særlig høyere enn de tradisjonelle nettverksselskapene i øyeblikket: Tradisjonelle nettverksselskaper, inkludert SAS, forventer en vekst i passasjertrafikken på mellom 4 og 6 prosent i år.
Les også: Her er verdens tryggeste flyselskaper
Nå kan du endre Ryanair-billetten
Nå skal lavprisflyselskapene granskes
Dette skapte lavprisfly-boomen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.