Analysefirmaet Gartner estimerer en økning i mobiltelefonsalget på 10-15 prosent i 2008, først og fremst drevet av vekstmarkedene. Det melder Nyhetsbyrån Direkt, som viser til Gartners kvartalsrapport onsdag.
Les også:
Mobildrevet vekst i Afrika
Gartner ser verdien på markedet som lavere enn hva de estimerte i sin rapport i desember. De lavere forventningene kommer som følge av nedkjølingen i økonomien, høyere drivstoffkostnader og høyere matvarepriser.
I mars gikk India forbi USA som verdens nest største mobilmarked, og er nå det raskest voksende mobilmarkedet i verden. Det største markedet er også landet med flest innbyggere, Kina.
Les:
Se utviklingen i det indiske mobilmarkedet:
Bildeserie:
DNtv:
Samtidig meldes det om en utflating av veksten for mobilsalg i USA. Analyser av det amerikanske markedet viser at det i første kvartal ble solgt mellom fem og 23 prosent færre nye mobiltelefoner enn året før. Nedgangen er hovedsakelig i markedet for rimelige telefoner med kontantkortabonnement.
Mobil nettvekst
Det er flere mennesker i verden som har tilgang til internett kun på mobilen enn de som har pc. For svært mange vil det første møtet med internett være via mobilen.
Analytikerne tror at datatrafikk vil stå for 20 prosent av mobiloperatørenes omsetning innen 2011.
Deler opp Motorola
Ifølge Gartners kvartalsrapport steg Nokias markedsandel i første kvartal 2008 til 39,1 prosent fra 35,5 prosent samme kvartal året før. Også Samsungs markedsandel steg, og var på 14,4 prosent i kvartalet (12,4), mens Motorolas markedsandel estimeres å ha falt til 10,2 prosent (18,4), melder Bloomberg News.
Dette skyldes i stor grad store salgsmessige og økonomiske problemerg i Motorola de siste to årene.
Les også:
Motorola-mobilene kan bli indiske
Motorola splittes opp
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.