Kommentar: Første varsel om bedrageriet kom allerede da britiske Rover laget modellen Streetwise i 2003. Under slagordet "the urban on-roader" hadde den tohjulsdrevne bilen basert på kompaktbilen Rover 25 et utseende som sa firehjulstrekk. Økt høyde og store plastikk-fangere bar bud om at dette var en barsking som tålte litt av hvert.

Nå endte produksjonen av modellen samtidig som Rover måtte kaste håndkleet i 2005, men snøballen var satt i bevegelse.

Volkswagen fulgte opp i 2004 med sin Polo Fun som senere ble til Polo Cross med de samme karakteristiske trekkene. Senere har det ballet på seg med blant annet en Cross Golf og en Cross Touran .

 

I det siste har bilprodusentene også gått den andre veien. Da Nissan lanserte sin Qashqai i 2007, var det tilsynelatende en kompaktsuv, slik man var vant til å se dem. Høyreiste med god bakkekl#229 og firehjulsdrift. Eneste aberet var at det kun var de dyre modellene som hadde drift på alle fire.

Bilene folk kjøpte hadde bare trekk på framhjulene, som en hvilken som helst kompaktbil. I lanseringsåret var under 40 prosent av de 2.123 Qashqai-ene som ble solgt i Norge med firehjulsdrift. Hittil i år er utviklingen enda mer tydelig. Qashqai er Norges fjerde mest solgte bilmodell, og under 15 prosent har firehjulsdrift.

 

Etter Nissans salgssuksess har en rekke bilprodusenter lansert tilsvarende modeller. Fremdeles er det mange av dem som det selges mer av med drift på alle fire enn på to, deriblant Toyota Urban Cruiser, Skoda Yeti og BMW X1.

I tillegg har nå en rekke suv-er, som i utgangspunktet er firehjulstrekkere kommet i tohjulsdrevne versjoner. Deriblant Volvo XC60, Mercedes-Benz GLK og Mitsubishi Outlander. For ikke å snakke om de som ikke kan leveres med trekk på alle fire i det hele tatt (ennå), slik som Peugeot 3008.

Utviklingen er ikke så underlig. Folk kjører sjelden på steder der det er nødvendig med firehjulsdrift, de liker tydeligvis de barske og høye suv-ene, og drift på alle fire fører uunngåelig med seg et høyere forbruk av drivstoff, og spesielt i Norge gjør det også prisen merkbart høyere.

Dette er vel en utvikling som ikke er unaturlig, og som jeg ikke har latt meg hisse opp over - inntil nå. For hva er siste nytt?

Jo, nå skal alle firehjulstrekkeres mor, Land Rover, komme med tohjulsdrift! På nettleksikonet Wikipedia heter det i første setning på søk etter bilmerket; "Land Rover is a 4x4, all-terrain vehicle manufacturer."

 

Det er riktignok en ny modell av overklasse-snobbe-traktoren Range Rover som kommer med tohjulsdrift, men allikevel. Skal dinosaurene gå fra å være kjøttetende monstre, til å være tannløse planteetere som setter inn gebiss i et forsøk på overlevelse?

– Vi vil fortsette å produsere verdens beste luksuskjøretøy for terrengbruk til de som foretrekker firehjulstrekk, men tilbyr nå også et alternativ for de som kun trenger verdens beste luksuskjøretøy, sier administrerende direktør i Land Rover, Phil Popham om den halte bastarden.

Nå skal jeg ikke være gledesdreper, for de jubler sikkert både hos eierne i India, og på fabrikken i England, over et CO2-utslipp under 130 gram per kilometer. Til dinosaur å være er jo det oppsiktsvekkende lavt. Nå kommer heldigvis den nye modellen også slik bilene fra Gaydon i England har kommet siden 1948; med firehjulsdrift.

 

Håpet blir da at tohjulstraktoren havner på Land Rover-museet som en kuriositet sammen med Forrest Rover og dronning-Roveren vi for noen år siden var så heldige å få prøve. Jeg er redd utviklingen går en annen retning. Dinosaurkollegaen Hummer er ferdigsunget på siste verset, så får vi som er opptatt av paleontologi heller håpe at Urdinosauren Land Rover kan beholde sin standing som firehjulstrekker-ikon, tross dens nye sprell i kampen for å overleve. Verden vil bedras.

Les også: Peugeots sportsbil priset

Skal menn være menn? Skal suv være suv? Diskutér saken under. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.