I Paris ifjor høst viste det britiske nisjemerket McLaren sin nye superbil P1 som en designstudie.
Utviklingen av bilen som produsenten selv mener skal bli den ultimate førerbilen, pågår fortsatt. For å nå dette målet må McLaren bruke mye av kunnskapen erhvervet gjennom en årrekke i motorsport, deriblant Formel 1.
Et annet mål er at all design skal ha en mening. Dette gir seg utslag i også den avbildede bilen. Skjønt; mening og mening? Kamuflasjelakken er designet av grafiske elementer som forestiller kjente racerbaner rundt om i verden.
Motormessig er det fremdeles snakk om en videreutviklet versjon av V8-eren som sitter i den mer "folkelige" MP4-12C. 800 hestekrefter fra den, samt hjelp fra et såkalt Kers-regenereringssystem kjent fra Formel 1, skal kunne gi 960 hestekrefter til sammen.
Er vi heldige får vi se produksjonsmodellen allerede i mars, under bilutstillingen i Geneve.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.