Med snart 40 års historie bak seg kan det tyskøsterrikske vidunderet Mercedes-Benz Geländewagen vise til en fantastisk reise. Dette er en konstant i en bilverden full av skiftende bilmodeller og mer eller mindre gjennomtenkte moter. Geländewagen lar seg ikke affisere av slike skiftende trender. Den er bare en gjennomført bra bil som passer til absolutt enhver anledning.
Hvilken annen bil kan man i det ene øyeblikket møte opp på travbanene for å taue hjem en illeluktende gamp, for så i neste øyeblikk kjøre til en mer eller mindre interessant kulturopplevelse i operaen uten at det ser rart ut? Hvilken annen bil ligger helt og absolutt uanstrengt i hvilket som helst tempo på motorveien, for så å forsere røffe terrengpartier utenfor bomringen?
– Mange biler, kan man sikkert tilføye, men ingen gjør det med samme eleganse og stilfulle, diskrete sjarm. Kjører man en Land Cruiser er det veldig bra, men totalt uten stil og attityde. En Range Rover er topp, men gir strengt tatt litt det samme uttrykket som en Finn Schjøll med en fin anorakk og litt røffe fjellsko. Å kjøpe en ny Mercedes ML eller BMW X5 er omtrent som å gå i en «artig», rutete dress fra Moods of Norway. Det kan kanskje se riktig ut i dag, men neste år ser du ut som en klovn.
Les test av ML 63 AMG:
Bloddopet og sprek tjukkas
Det slipper man med G-wagen. Det er en bauta i en stadig mer hektisk verden. I denne klassikeren viser man klasse som passer inn over alt uansett århundre. Den er omtrent som Gammel Dansk: «Gør godt om morgenen, efter dagens dont, under jagten, på fisketuren, eller som apéretif» – kort sagt; når som helst. Og hvor som helst.
Den eneste bilen som strengt tatt er i nærheten er Land Rover Defender, som dog er en enda større anakronisme.
I designet på G-wagen finner man igjen den kalde, systematiske logikk som i tysk grammatikk. Hele dens vesen gjenspeiler hvorfor Tyskland er Europas fremste kulturnasjon. Når man kjører bilen får man en dypere forståelse på hvorfor Goethes Faust inngikk et forbund med djevelen, hvorfor det er så mye plingplong i musikken til Kraftwerk og hvor industrimetallistene Rammstein kjøpte ølet. I det hele tatt gir G-wagen deg en større erkjennelse for det meste i Tyskland, samtidig som man skjønner at denne bilen aldri kunne blitt bygd i Frankrike eller USA.
For norske forhold passer bilen også bra. Et århundre med klattvise og tynnsmurte veibevilgninger gjør at G-wagen er i sitt ess på elendige norske veier.
Hva konkret er så Geländewagen?
Det er en rørslig, kantete firehjulstrekker som er bunnsolid og håndbygd i Østerrike. Kvalitetsfølelsen man opplever når man slår igjen døren er som om at doningen er hamret ut av én, diger ambolt. Alt man tar i er av topp kvalitet, og det er stilrent. Konservatismen er såpass komplett at bilen faktisk ennå har sigarettenner. Den har sogar ordentlig håndbrekk, i motsetning til idiotpatentet på resten av Mercedes-suvene, som har fotbrekk. Håndbrekket alene er et prov på at dette ikke er en vulgær amerikansk doning, men en bil som er kvintessensen av europeisk eleganse og kulturhistorie – som en tysk Shakespeare eller Michelangelo.
Bak rattet sitter man nydelig og har topp oversikt. Venstre arm hviler godt på dørkarmen, og man kan nyte det eksklusive og solide interiøret samtidig som bilen kjører helt uanstrengt uansett vei og føre. Det går ut over humøret å kjøre G-wagen. Man blir bare glad.
Størrelsen tatt i betraktning er det en rask bil, men likevel er fartsfølelsen sånn at du utmerket godt trives i relativt lave hastigheter. Men sett bort fra høyden, er G-wagen en liten bil som faktisk ikke er lengre enn en Golf. I så måte er det den ideelle bybil for lukeparkering, dårlige brøytede gater og høy kantsten.
Selv om det er verdens beste bil er det utrolig nok, sett i lys av at denne bilmodellen har eksistert siden da Helmut Kohl gikk i kortbukser, noen små detaljer som kunne vært forbedret. For eksempel kunne det muligens vært litt bedre plass i baksetet. Men hvem skal sitte i baksetet? I alle fall ikke du som har betalt for bilen. Videre gir ryggekameraet et noe spesielt perspektiv på livet. Kameraet er plassert så høyt oppe og har en enorm vidvinkel slik at man kan se både Polen og Belgia når man rygger. At bilen har et noe høyt tyngdepunkt merkes også når g-kreftene slår til. Men det er strengt tatt irrelevant. Den underliggende G-kraften i G-wagen overgår alt.
Anskaffer du deg en G-wagen, gir du ditt eget liv et solid ankerfeste og et rikt innhold.
Lykken kan faktisk kjøpes. Og den er tysk.
Les test av Toyota Land Cruiser V8: En gigant uten like
Les test av Geländewagen behandlet av AMG: Bloddopet børstraktor
Slik tror Mercedes Geländewagens arvtager blir seende ut i 2025: Dinosaur for fremtiden
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.